خدمات تلفن همراه

احکام شرعی - احکام طهارت/ - غسلهای واجب/ - احکام غسل کردن - تطابق با فتوای آیت الله العظمی بهجت

372 - در غسل ارتماسی باید تمام بدن پاک باشد، ( مگر اينكه در آن واحد، هم بدن پاك شود و هم غسل انجام گيرد. و در غسل ترتيبي پاك بودن ...) ولی در غسل ترتیبی پاک بودن تمام بدن لازم نیست . و اگر تمام بدن نجس باشد و هر قسمتی را پیش از غسل دادن آن قسمت آب بکشد، کافی است . ( ولي پاك بودن تمام بدن قبل از شروع در غسل ، مطلقا، موافق احتياطاست .)

373 - عرق جنب از حرام نجس نیست و کسی که از حرام جنب شده اگر با آب گرم هم غسل کند، صحیح است . ( اين مسأله در رساله آيةالله بهجت ذكر نشده است .)

374 - اگر در غسل ( مقداري از بدن نشسته بماند، غسل ...) به اندازه سر مویی از بدن نشسته بماند، غسل باطل است ،ولی شستن جاهایی از بدن که دیده نمی شود، مثل توی گوش و بینی ، واجب نیست .

375 - جایی را که شک دارد از ظاهر بدن است یا از باطن آن ، شستن آن لازم نیست ، ولی احتیاط در شستن است .

376 - اگر سوراخ جای گوشواره و مانند آن به قدری گشاد باشد که داخل آن دیده شود، باید آن را شست و اگر دیده نشود شستن داخل آن لازم نیست . ( اين مسأله در رساله آيةالله بهجت ذكر نشده است .)

377 - چیزی را که مانع رسیدن آب به بدن است ، باید برطرف کند. ( پايان مسأله در رساله آيةالله بهجت .) و اگر پیش از آن که یقین کند برطرف شده غسل نماید، غسل او باطل است .

378 - اگر موقع غسل شک کند، چیزی که مانع از رسیدن آب باشد، در بدن او هست یا نه ، ( بايد بنابر احوط وارسي كند تا مطمئن شود كه مانعي نيست . ولي اگر وارسي نكرد و پس از غسل كشف شد مانعي نبود و قصد قربت داشته ، غسل صحيح است .) چنانچه شکش منشأ عقلایی داشته باشد، باید وارسی کند تا مطمئن شود که مانعی نیست .

379 - ( لزوم شستن موهاي كوتاه كه بشره در خلال آنها ديده مي شود، به همراه شستن بدن موقع غسل كردن خالي از قوت نيست ولي موهاي بلند لازم نيست .) در غسل باید موهای کوتاهی را که جزو بدن حساب می شود، بشوید وبنابر احتیاط شستن موهای بلند هم لازم می باشد.

380 - تمام شرطهایی که برای صحیح بودن وضو گفته شد، مثل پاک بودن آب و غصبی نبودن آن ، در صحیح بودن غسل هم شرط است ولی در غسل لازم نیست بدن را از بالا به پایین بشوید، ( و ليكن در ترتيبي احوط است و نيز در غسل ترتيبي لازم نيست ...) و نیز در غسل ترتیبی ، لازم نیست بعد از شستن هر قسمت فوراقسمت دیگر را بشوید، بلکه اگر بعد از شستن سر و گردن مقداری صبر کند و بعدطرف راست را بشوید و بعد از مدتی طرف چپ را بشوید، اشکال ندارد. ولی کسی که نمی تواند از بیرون آمدن بول و غائط خودداری کند، اگر به اندازه ای که غسل کندو نماز بخواند، بول و غائط از او بیرون نمی آید، چنانچه وقت تنگ باشد، بایدهر قسمت را فورا بعد از قسمت دیگر غسل دهد و بعد از غسل هم فورا نماز بخواند. وهمچنین است حکم زن مستحاضه که بعدا گفته می شود.

381 - کسی که قصد دارد پول حمامی را ندهد یا بدون اینکه بداند حمامی راضی است بخواهد نسیه بگذارد، اگر چه بعد حمامی را راضی کند، غسل او باطل است . ( اين مسأله در رساله آيةالله بهجت ذكر نشده است .)

382 - اگر حمامی راضی باشد که پول حمام نسیه بماند ولی کسی که غسل می کند قصدش این باشد که طلب او را ندهد، یا از مال حرام بدهد، غسل او صحیح است . ( اين مسأله در رساله آيةالله بهجت ذكر نشده است .)

383 - اگر بخواهد پول حرام یا پولی که خمس آن را نداده به حمامی بدهد، غسل او باطل است . ( اين مسأله در رساله آيةالله بهجت ذكر نشده است .)

384 - اگر مخرج غائط را در آب خزینه تطهیر کند و پیش از غسل شک کند که چون در خزینه تطهیر کرده حمامی به غسل کردن او راضی است یا نه ، غسل او باطل است ،مگر اینکه پیش از غسل حمامی را راضی کند. ( اين مسأله در رساله آيةالله بهجت ذكر نشده است .)

385 - اگر شک کند که غسل کرده یا نه ، باید غسل کند. ولی اگر بعد از غسل شک کند که غسل او درست بوده یا نه ، لازم نیست دوباره غسل نماید. ( اين مسأله در رساله آيةالله بهجت ذكر نشده است .)

386 - اگر در بین غسل حدث اصغر از او سر زند مثلا بول کند، ( اتمام غسل لازم نيست ، بلكه كفايت مي كند استيناف آن به قصد وظيفه واقعيه از تمام يا اتمام . و احوط جمع بين اين غسل و وضو براي عمل مشروط به وضواست .) غسل باطل نمی شود.

387 - هرگاه به خیال این که به اندازه غسل و نماز وقت دارد برای نماز غسل کند، اگر چه بعد از غسل بفهمد که به اندازه غسل وقت نداشته ، غسل او صحیح است .( اين مسأله در رساله آيةالله بهجت ذكر نشده است .)

388 - کسی که جنب شده اگر شک کند غسل کرده یا نه ، نمازهایی را که خوانده صحیح است ، ولی برای نمازهای بعد باید غسل کند. ( اين مسأله در رساله آيةالله بهجت ذكر نشده است .)

389 - کسی که چند غسل بر او واجب است می تواند به نیت همه آنها یک غسل به جاآورد، یا آنها را جدا جدا انجام دهد.

390 - کسی که جنب است ، اگر بر جایی از بدن او آیه قرآن یا اسم خداوندمتعال نوشته شده باشد، حرام است دست به آن نوشته بگذارد. و اگر بخواهد غسل کندباید آب را طوری به بدن برساند که دست او به نوشته نرسد. ( اين مسأله در رساله آيةالله بهجت ذكر نشده است .)

391 - کسی که غسل جنابت کرده ، نباید برای نماز وضو بگیرد، ولی باغسلهای دیگر نمی شود نماز خواند و باید وضو هم گرفت . ( بنابر احوط در غير معلوم الوجوب .)

خدمات تلفن همراه
مراجعه: 88,945,750