نمایش نهج البلاغه - نامه : 27 - به محمد بن ابی بکر


نامه : 27 - به محمد بن ابی بکر
ترجمه : علامه جعفری

فرمانی است از آن حضرت (علیه السلام):

 به (محمد بن ابی بکر) رضی الله عنه موقعی که امیرالمومنین (علیه السلام) حکومت مصر را به او سپرد.

بال فروتنی را بر مردم آن سرزمین بگستران، و با آنان با نرمش رفتار کن و همواره گشاده رو باش، و به آنان در هرگونه نگاه چه گذرا و چه دقیق با تساوی بنگر تا چشمگیران جامعه طمع ظلم از طرف تو درباره رعیت نداشته باشند و ناتوانان از دادگری تو ناامید نگردند. زیرا خداوند همه شما بندگانش را از همه اعمال کوچک و بزرگ و آشکار و نهان مسوول قرار خواهد داد. و اگر عذاب کند شما ستمکارترید و اگر ببخشاید او کریم تر از همه است.و بدانید ای بندگان خدا، مردم با تقوی بهره ها از دنیای گذرا و امتیازی از سعادت اخروی را بردند، آنان در امور دنیوی با مردم دنیا شرکت ورزیدند، ولی اهل دنیا شرکتی در آخرت آنان ننمودند. آن مردم با تقوی از مزایای مسکن و خوردنی های دنیا به بهترین وجه برخوردار شدند و از همان امتیازات سهمی گرفتند که کامکاران در این دنیا از آن بهره مند گشتند و از این گذرگاه از همان سرمایه ها استفاده کردند که جباران روزگار آنها را مختص خود می دیدند. سپس آن انسان های باتقوی با زاد و توشه کامل و تجارت سودآور به سوی ابدیت حرکت کردند. لذت زهد و پارسایی دنیا را در دنیایشان چشیدند و بر آن یقین بودند که فراد در آخرتشان، همسایگان خداوندی خواهند بود. دعای از آنان در پیشگاه خداوندی مردود نمی شود و هیچ نقصی به بهره ای از لذایذ (حقیقی) آنان وارد نمی گردد. ای بندگان خدا، از مرگ و نزدیکی آن برحذر باشید و توشه آن را مهیا سازید:
 زیرا مرگ حقیقتی باعظمت و حادثه ای بزرگ با خود خواهد آورد:
 یا خیر (و سعادتی) که هرگز شری پس از آن وجود نخواهد داشت و یا شر (و شقاوتی) که هرگز خیری پس از آن نخواهد بود. پس چه کسی به بهشت نزدیکتر است از کسی که عمل برای آن انجام می دهد و چه کسی به آتش نزدیکتر است از کسی که نتایج کارش دوزخ است.
 و بدانید شما رانده شده های مرگید. اگر توقف کنید شما را خواهد گرفت و اگر فرار کنید شما را خواهد یافت. مرگ برای شما پیوسته تر از سایه شما است. مرگ بر پیشانی های شما بسته است. (شما که حرکت می کنید) دنیا از پشت سرتان در نوردیده (پیچیده و جمع) می شود. برحذر باشید از آتشی که ژرفای آن دور و گرمایش شدید و عذابش در جریانی است نو به نو. دوزخ جایگاهی است که رحمتی در آن وجود ندارد و دعایی شنیده نمی شود و رهایی از هیچ مشتقی در آن نیست. و اگر بتوانید، ترس شدید از خداوند سبحان را با خوش گمانی درباره او جمع کنید، زیرا جز این نیست که حسن ظن بنده خدا به پروردگارش به اندازه ترس او از آن مقام ربوبی است و خوش گمان ترین مردم به خدا، ترسنده ترین مردم از خدا است.و بدان ای محمد بن ابی بکر من تو را بر باعظمت ترین لشکریانم در نظرم (مردم مصر) والی نمودم. پس تو ملزم هستی که با نفس خود مخالفت نمایی و از دین خود دفاع کنی، اگر چه برای تو از روزگار عمرت جز ساعتی نباشد و خدا را برای به دست آوردن خشنودی کسی از مخلوقاتش غضبناک مکن، زیرا اگر با خدا باشی بی نیاز از همه ای ولی با هر چیز باشی از خدا بی نیاز نخواهی گشت. نماز را در همان وقتی که برای آن مقرر شده است، بر پای دار. نه به جهت داشتن فراغت برای ادای آن تعجیل کن و نه به جهت اشتغال ادای آن را به تاخیر بینداز.
 و بدان هر چیزی از کارهای تو فرعی برای نماز توست.

از جمله همین خطبه است که می فرماید:
 هرگز یکسان نیستند:
 پیشوای هدایت و پیشرو هلاکت، و ولی پیامبر و دشمن آن بزرگوار. رسول خدا (صلی الله علیه و آله) به من فرمود: من برای امت خود نه از مومن می ترسم و نه از مشرک، زیرا خداوند مومن را به وسیله ایمان از خطاها و انحرافات باز می دارد و مشرک را به جهت شرکش ریشه کن می سازد. ولی من درباره شما از کسی می ترسم که در دل منافق و در زبان عالم باشد، آنچه را که شما می دانید و به آن عمل می کنید به زبان می آورد و آنچه را که شما منکرید (و نمی پذیرید) انجام می دهد.


بزرگتر  کوچکتر 
تصاویر نهج البلاغه مرکز طبع و نشر قرآن کریم با ترجمه استاد انصاریان
نهج البلاغه مرکز طبع و نشر قرآن کریم صفحه 308 نهج البلاغه مرکز طبع و نشر قرآن کریم صفحه 309 نهج البلاغه مرکز طبع و نشر قرآن کریم صفحه 310






با متن عربی جستجو فراز بعد فراز قبل 
خدمات تلفن همراه
مراجعه: 180,247,830