احکام شرعی - احکام نماز/ - لباس نمازگزار/ - شرط دوم - تطابق با فتوای آیت الله العظمی سیستانی

815 - لباس نمازگزار باید مباح باشد. و کسی که می داند پوشیدن لباس غصبی حرام است ، ( يا اين كه از روي تقصير حكم مسأله را نداند، اگر عمدا در آن لباس نمازبخواند، بنابر احتياط باطل است . ولي در چيزهايي كه به تنهايي عورت را نمي پوشاندو همچنين چيزهايي كه فعلا نمازگزار آنها را نپوشيده ، مانند دستمال بزرگ يا لنگي كه در جيب گذاشته شود، اگر چه بشود عورت را با آنها پوشانيد، و همچنين چيزهايي كه نمازگزار آنها را پوشيده ولي ساتر مباح ديگري دارد، در تمام اين صور، غصبي بودن آنها به نماز ضرري ندارد، هر چند احتياط در ترك است .) اگر عمدا در لباس غصبی یا در لباسی که نخ یا دگمه یا چیزدیگر آن غصبی است نماز بخواند، باید آن نماز را با لباس غیر غصبی اعاده نماید.

816 - کسی که می داند پوشیدن لباس غصبی حرام است ولی نمی داند نماز را باطل می کند، اگر عمدا با لباس غصبی نماز بخواند، ( به تفصيلي كه در مسأله قبلي گفته شد، نمازش بنابر احتياط باطل است .) باید آن نماز را با لباس غیرغصبی بخواند.

817 - اگر نداند یا فراموش کند که لباس او غصبی است و با آن ، نمازبخواند، نمازش صحیح است . ولی اگر خودش آن لباس را غصب کرده باشد وبعدا فراموش کرده و با آن ( نماز بخواند، نمازش بنابر احتياط باطل است .) نماز خوانده ، به احتیاط واجب باید آن نماز رااعاده کند.

818 - اگر نداند یا فراموش کند که لباس او غصبی است و در بین نماز بفهمد،چنانچه چیز دیگری عورت او را پوشانده است و می تواند فورا یا بدون اینکه موالات یعنی پی در پی بودن نماز بهم بخورد لباس غصبی را بیرون آورد، ( و اگر چيز ديگري عورت او را نپوشانده ...) باید آن را بیرون آورد و نمازش صحیح است . و اگر چیز دیگری عورت او را نپوشانده یانمی تواند لباس غصبی را فورا بیرون آورد یا اگر بیرون آورد پی در پی بودن نماز به هم می خورد، در صورتی که به تعداد یک رکعت هم وقت داشته باشد، باید نماز رابشکند و با لباس غیر غصبی نماز بخواند. و اگر به این مقدار وقت ندارد، باید درحال نماز لباس را بیرون آورد و به دستور نماز برهنگان ، نماز را تمام نماید.

819 - اگر کسی برای حفظ جانش با لباس غصبی نماز بخواند، یا مثلا برای اینکه دزد لباس غصبی را نبرد با آن نماز بخواند، نمازش صحیح است .

820 - اگر با عین پولی که خمس ( آن را نداده لباس بخرد، حكم نماز خواندن در آن لباس ، حكم نماز خواندن در لباس غصبي است .) یا زکات آن را نداده لباس بخرد، نماز خواندن در آن لباس باطل است . و همچنین است اگر به ذمه بخرد و درموقع معامله قصدش این باشد که از پولی که خمس یا زکاتش را نداده بدهد.

خدمات تلفن همراه
مراجعه: 180,422,366