احکام شرعی - احکام بعد از مرگ/ - احکام غسل و کفن و نماز و دفن میت/ - احکام غسل میت - تطابق با فتوای آیت الله العظمی سیستانی

550 - واجب است میت را سه غسل بدهند: اول : به آبی که با سدر مخلوط باشد.دوم : به آبی که با کافور مخلوط باشد. سوم : با آب خالص .

551 - سدر و کافور باید به اندازه ای زیاد نباشد که آب را مضاف کند و به اندازه ای هم کم نباشد که نگویند سدر و کافور با آب مخلوط شده است .

552 - اگر سدر و کافور به اندازه ای که لازم است پیدا نشود، ( بنابر احتياط مستحب ...) بنابر احتیاطواجب باید مقداری که به آن دسترسی دارند، در آب بریزند.

553 - ( اگر كسي در حال احرام بميرد نبايد او را با آب كافور غسل دهند و به جاي آن بايد با آب خالص غسلش بدهند مگر اينكه در احرام حج تمتع بوده و طواف ونمازش و سعي را تمام نموده باشد يا آنكه در احرام حج قران يا افراد بوده و حلق را انجام داده باشد كه در اين دو صورت با آب كافور بايد غسل دهند.) کسی که برای حج احرام بسته است ، اگر پیش از تمام کردن سعی بین صفا و مروه بمیرد، نباید او را با آب کافور غسل دهند و به جای آن باید باآب خالص غسلش بدهند، و همچنین اگر در احرام عمره پیش از کوتاه کردن مو،بمیرد.

554 - اگر سدر و کافور یا یکی از اینها پیدا نشود یا استعمال آن جایز نباشد،مثل آن که غصبی باشد، باید بجای هر کدام که ممکن نیست ، ( بنابر احتياط ميت را با آب خالص غسل داده و تيمم نيز بدهند.) میت را با آب خالص غسل بدهند.

555 - کسی که میت را غسل می دهد ( بايد عاقل و مسلمان باشد و بنابر مشهور بايد دوازده امامي باشد، و نيزبايد مسايل غسل را هم بداند. و ظاهر آن است كه اگر بچه مميز بتواند غسل را به طور صحيح انجام دهد، كفايت مي كند. و چنانچه ميت مسلمان غير اثناعشري را هم مذهب خودش اگر چه بر طبق مذهبش ، غسل بدهد، تكليف از مؤمن اثناعشري ساقط است ، مگرآنكه ولي آن ميت باشد، كه در اين صورت تكليف از او ساقط نمي شود.) باید مسلمان دوازده امامی و عاقل باشدو مسایل غسل را هم بداند، و بنابر احتیاط واجب بالغ باشد.

556 - کسی که میت را غسل می دهد، باید قصد قربت داشته باشد، یعنی غسل را برای انجام فرمان خداوند عالم بجا آورد. ( پايان مسأله در رساله آيةالله سيستاني .) و اگر به همین نیت تا آخر غسل سوم باقی باشد، کافی است و تجدید لازم نیست .

557 - غسل بچه مسلمان اگر چه از زنا باشد، واجب است . و غسل و کفن ودفن کافر و اولاد او ( مشروع نيست و كسي كه از بچگي ديوانه بوده و به حال ديوانگي بالغ شده ،چناچه محكوم به اسلام بوده ، بايد او را غسل داد.) جایز نیست . و کسی که از بچگی دیوانه بوده و به حال دیوانگی بالغ شده چنانچه پدر و مادر او یا یکی از آنان مسلمان باشند، باید اورا غسل داد و اگر هیچ کدام آنان مسلمان نباشند، غسل دادن او جایز نیست .

558 - بچه سقط شده را اگر چهار ماه یا بیشتر دارد، باید غسل بدهند، ( بلكه اگر چهار ماه هم ندارد ولي ساختمان بدنش تمام شده بايد بنابراحتياط او را غسل دهند و در غير اين دو صورت بايد بنابر احتياط در پارچه اي بپيچند و بدون غسل دفن كنند.)و اگر چهارماه ندارد، باید در پارچه ای بپیچند و بدون غسل دفن کنند.

559 - ( حرام است مرد زن را، و زن مرد را غسل بدهد، ولي زن مي تواند شوهر...) اگر مرد زن را، و زن مرد را غسل بدهد، باطل است . ولی زن می تواندشوهر خود را غسل دهد و شوهر هم می تواند زن خود را غسل دهد، اگر چه احتیاطمستحب آن است که زن شوهر خود، و شوهر زن خود را( در حال اختيار غسل ندهد.) غسل ندهد.

560 - مرد می تواند دختر بچه ای را که ( مميز نيست غسل دهد. و زن هم مي تواند پسر بچه اي را كه مميز نيست غسل دهد.) سن او از سه سال بیشتر نیست ، غسل دهد. زن هم می تواند پسر بچه ای را که سه سال بیشتر ندارد، غسل دهد.

561 - اگر برای غسل دادن میتی که مرد است مرد پیدا نشود، زنانی که با او نسبت دارند و محرمند مثل مادر و خواهر و عمه و خاله ، یا به واسطه شیرخوردن ( يا ازدواج ...) با اومحرم شده اند، می توانند غسلش بدهند. و نیز اگر برای غسل میت زن ، زن دیگری نباشد، مردهایی که با او نسبت دارند و محرمند، یا به واسطه شیرخوردن ( يا ازدواج با او محرم شده اند، مي توانند او را غسل دهند. و در هر دوصورت لازم نيست كه غسل دادن از زير لباس باشد - مگر در عورت - هر چند اين كاراحوط است .) با اومحرم شده اند، می توانند از زیر لباس او را غسل دهند.

562 - اگر میت و کسی که او را غسل می دهد، هر دو مرد یا هر دو زن باشند، جایز است که غیراز عورت ، جاهای دیگر میت برهنه باشد، ( ولي بهتر آن است از زير لباس غسل داده شود.) و همین طور اگر محرم باشند.

563 - نگاه کردن به عورت میت حرام است ، و کسی که او را غسل می دهد اگر نگاه کند معصیت کرده ، ولی غسل باطل نمی شود.

564 - اگر جایی از بدن میت ( عين نجس باشد، بايد پيش از آنكه آنجا را غسل بدهند، آن را برطرف كنند. و اولي آن است كه تمام بدن ميت پيش از شروع به غسل از جهت نجاستهاي ديگر پاك باشد.) نجس باشد، باید پیش از آنکه آنجا را غسل بدهند، آب بکشند. و احتیاط مستحب آن است که تمام بدن میت ، پیش از شروع به غسل پاک باشد.

565 - غسل میت مثل غسل جنابت است و احتیاط واجب آن است که تا غسل ترتیبی ممکن است ، میت را غسل ارتماسی ندهند. ( و در غسل ترتيبي هم لازم است طرف راست را پيش از طرف چپ بشويند. ونيز اگر ممكن است بنابر احتياط مستحب هر يك از سه قسمت بدن را در آب فرونبرند، بلكه آب را روي آن بريزند.) و احتیاط مستحب آن است که درغسل ترتیبی هر یک از سه قسمت بدن را در آب فرو نبرند بلکه آب را روی آن بریزند.

566 - کسی را که در حال حیض یا در حال جنابت مرده ، لازم نیست غسل حیض یا غسل جنابت بدهند، بلکه همان غسل میت برای او کافی است .

567 - ( بنابر احتياط...) جایز نیست که برای غسل دادن میت مزد بگیرند، ( و اگر كسي براي گرفتن مزد ميت را غسل دهد به طوري كه منافات با قصدقربت داشته باشد آن غسل باطل است ، ولي مزد گرفتن براي كارهاي مقدماتي غسل حرام نيست .) ولی مزد گرفتن برای کارهای مقدماتی غسل حرام نیست .

568 - ( در غسل ميت غسل جبيره اي مشروع نيست ، و اگر آب پيدا نشود يا استعمال آن مانعي داشته باشد، بايد عوض غسل ، ميت را يك تيمم بدهند. و احتياط مستحب آن است كه سه تيمم بدهند، در يكي از اين سه تيمم قصد ما في الذمه نمايد، يعني كسي كه تيمم مي دهد نيت كند كه اين تيمم را براي آنكه به تكليف عمل شده باشد انجام مي دهم .) اگر آب پیدا نشود، یا استعمال آن مانعی داشته باشد، باید عوض هر غسل ، میت را یک تیمم بدهند.

569 - کسی که میت را تیمم می دهد، ( بايد دست خود را به زمين بزند و به صورت و پشت دستهاي ميت بكشد. واگر ممكن باشد، احتياط واجب آن است كه با دست ميت هم او را تيمم بدهد.) می تواند در صورت امکان دست میت را به زمین بزند و به صورت و پشت دستهایش بکشد. و اگر به این صورت ممکن باشد، لازم نیست به دست زنده هم او را تیمم داد، اگر چه احتیاط استحبابی جمع است .

خدمات تلفن همراه
مراجعه: 180,437,948