احکام شرعی - احکام نکاح یا ازدواج و زناشویی/ - احکام عقد/ - عدهای از زنها که ازدواج با آنها حرام است - تطابق با فتوای آیت الله العظمی مکارم

2384 - ازدواج با زنهایی که مثل مادر و خواهر و مادر زن با انسان محرم هستندحرام است .

2385 - اگر کسی زنی را برای خود عقد نماید، اگر چه با او نزدیکی نکند، مادر ومادر مادر آن زن و مادر پدر او هر چه بالا روند به آن مرد محرم می شوند.

2386 - اگر زنی را عقد کند و با او نزدیکی نماید، دختر و نوه دختری و پسری آن زن هر چه پایین روند، چه در وقت عقد باشند یا بعدا به دنیا بیایند، به آن مردمحرم می شوند.

2387 - اگر با زنی که برای خود عقد کرده نزدیکی هم نکرده باشد، تا وقتی که آن زن در عقد او است نمی تواند با دختر او ازدواج کند. ( اين مسأله در رساله آية الله مكارم شيرازي ذكر نشده است .)

2388 - عمه و خاله پدر و عمه و خاله پدر پدر، و عمه و خاله مادر و عمه وخاله مادر مادر، هر چه بالا روند به انسان محرمند.

2389 - پدر و جد شوهر، هر چه بالا روند، و پسر و نوه پسری و دختری او هر چه پایین آیند چه در موقع عقد باشند، یا بعدا به دنیا بیایند به زن او محرم هستند.

2390 - اگر زنی را برای خود عقد کند، دائمه باشد، یا صیغه تا وقتی که آن زن درعقد او است نمی تواند با خواهر آن زن ازدواج نماید.

2391 - اگر زن خود را به ترتیبی که در کتاب طلاق گفته می شود طلاق رجعی دهد، دربین عده نمی تواند خواهر او را عقد نماید ، بلکه در عده طلاق بائن هم که بعدابیان می شود، احتیاط مستحب آن است که از ازدواج با خواهر او خودداری نماید. ( همچنين درعده متعه خواه بعد از تمام شدن مدت باشد و يا بخشيدن مدت .)

2392 - انسان نمی تواند بدون اجازه زن خود با خواهر زاده و برادر زاده او ازدواج کند ولی اگر بدون اجازه زنش آنان را عقد نماید و بعدا زن بگوید به آن عقدراضی هستم اشکال ندارد.

2393 - اگر زن بفهمد شوهرش برادر زاده یا خواهر زاده او را عقد کرده و حرفی نزد، چنانچه بعدا رضایت ندهد عقد آنان باطل است ، بلکه اگر از حرف نزدنش معلوم باشد که باطنا راضی بوده احتیاط واجب آن است که شوهرش از برادرزاده او جدا شود، مگر آنکه اجازه دهد.

2394 - اگر انسان پیش از آنکه ( دختر خاله خود را بگيرد با مادر او زنا كند، ديگر نمي تواند با اوازدواج نمايد، و بنابر احتياط واجب دختر عمه نيز اين حكم را دارد.) دختر عمه یا دختر خاله خود را بگیرد با مادرآنان زنا کند، دیگر نمی تواند با آنان ازدواج نماید.

2395 - اگر با دختر عمه یا دختر خاله خود ازدواج نماید و پیش از آن که با آنان نزدیکی کند با مادرشان زنا نماید عقد آنان اشکال ندارد. ( اين مسأله در رساله آيةالله مكارم شيرازي ذكر نشده است .)

2396 - اگر با زنی غیر از عمه و خاله خود زنا کند، احتیاط واجب آن است که با دختر او ازدواج نکند، ولی اگر زنی را عقد نماید و با او نزدیکی کند بعد بامادر او زنا کند، آن زن بر او حرام نمی شود، و همچنین است اگر پیش از آنکه با او نزدیکی کند با مادر او زنا نماید، ولی در این صورت احتیاط مستحب آن است که از آن زن جدا شود. ( اين مسأله در رساله آيةالله مكارم شيرازي ذكر نشده است .)

2397 - زن مسلمان نمی تواند به عقد کافر درآید، ( و همچنين مرد مسلمان نمي تواند بنابر احتياط با زن كافر ازدواج دائم كند ولي ازدواج موقت با زنان اهل كتاب مانند يهود و نصاري مانعي ندارد.) مرد مسلمان هم نمی تواندبا زنهای کافره غیر کتابیه بطور دائم ازدواج کند و به احتیاط واجب ازدواج دائم با زنهای کافره اهل کتاب نیز جایز نیست ، ولی صیغه کردن زنهای اهل کتاب مانند یهود و نصاری مانعی ندارد.

2398 - ( اگر با زني كه در عده ديگري است زنا كند، آن زن بر او حرام مي شود،خواه طلاق رجعي باشد يا غير رجعي بنابر احتياط واجب ، و همچنين عده ازدواج موقت .) اگر با زنی که در عده طلاق رجعی است زنا کند آن زن بر او حرام می شود و اگر با زنی که در عده متعه ، یا طلاق بائن ، یا عده وفات است زنا کند، بعدا می تواند او را عقد نماید، اگر چه احتیاط مستحب آن است که با اوازدواج نکند و معنای طلاق رجعی و طلاق بائن و عده متعه و عده وفات در احکام طلاق گفته خواهد شد.

2399 - اگر با زن بی شوهری که در عده نیست زنا کند، بعدا می تواند آن زن رابرای خود عقد نماید، ولی احتیاط مستحب آن است که صبر کند تا آن زن حیض ببیند بعد او را عقد نماید، ( و همچنين است اگر ديگري بخواهد آن زن را عقد كند. (توضيح : نظر آيةالله مكارم شيرازي ، اگر چه طبق رساله فارسي مانند آيةالله گلپايگاني مي باشد، ولي ايشان در حاشيه بر عروةالوثقي ، مي فرمايند: "بنابر احتياط واجب صبر كند تا آن زن حيض ببيند، بعد او را عقد نمايد" و فرقي هم بين اينكه خود زاني بخواهد با آن زن ازدواج كند يا ديگري ، قائل نشده اند.)) بلکه احتیاط مزبور حتی الامکان نباید ترک شود، وهمچنین است اگر دیگری بخواهد آن زن را عقد کند.

2400 - اگر زنی را که در عده دیگری است برای خود عقد کند، چنانچه مرد و زن یایکی از آنان بدانند که عده زن تمام نشده و بدانند عقد کردن زن در عده حرام است ،َن زن بر او حرام (ابدی ) می شود، اگر چه مرد بعد از عقد با آن زن نزدیکی نکرده باشد.

2401 - اگر زنی را برای خود عقد کند و بعد معلوم شود که در عده بوده ، چنانچه هیچکدام نمی دانسته اند زن در عده است و نمی دانسته اند که عقد کردن زن در عده حرام است ، در صورتی که مرد با او نزدیکی کرده باشد آن زن بر او حرام می شود.

2402 - اگر انسان بداند زنی شوهر دارد و با او ازدواج کند باید از اوجداشود ( بعدا هم بنابر احتياط واجب نمي تواند با او ازدواج كند، هر چند با اونزديكي نكرده باشد.) و بعدا هم نمی تواند او را برای خود عقد کند.

2403 - زن شوهردار اگر زنا بدهد بر شوهر خود حرام نمی شود و چنانچه توبه نکند و بر عمل خود باقی باشد، بهتر است که شوهر او را طلاق دهد ولی بایدمهریه اش را بدهد. ( و اگر مشهوره به زنا شود، احتياط واجب طلاق دادن اوست .)

2404 - زنی را که طلاق داده اند و زنی که صیغه بوده و شوهرش مدت او رابخشیده یا مدتش تمام شده ، چنانچه بعد از مدتی شوهر کند و بعد شک کند که موقع عقد شوهردوم عده شوهر اول تمام بوده یا نه باید به شک خود اعتنا نکند. ( اين مسأله در رساله آية الله مكارم شيرازي ذكر نشده است .)

2405 - مادر و خواهر و دختر پسری که لواط داده بر لواط کننده حرام است ( خواه لواط دهنده بالغ باشد يا نابالغ ، ولي اگر لواط كننده ، نابالغ باشد حرام نمي شود، همچنين اگر شك داشته باشد كه دخول حاصل شده يا نه .) اگر چه لواط کننده و لواط دهنده بالغ نباشند، ولی اگر گمان کند که دخول شده ،یا شک کند که دخول شده یا نه ، بر او حرام نمی شوند.

2406 - اگر با مادر یا خواهر یا دختر کسی ازدواج نماید و بعد از ازدواج با آن کس لواط کند، آنها بر او حرام نمی شوند. ( مگر اين كه آن ازدواج به طلاق يا مانند آن به هم بخورد و لواط كننده بخواهد دوباره با آنها ازدواج كند، در اين صورت احتياط واجب آن است كه باآنها ازدواج ننمايد.)

2407 - اگر کسی در حال احرام که یکی از کارهای حج ( يا عمره است ...) است با زنی ازدواج نمایدعقد او باطل است ، و چنانچه می دانسته که زن گرفتن بر او حرام است ، دیگرنمی تواند آن زن را عقد کند. ( خواه نزديكي كرده باشد يا نه .)

2408 - اگر زنی که در حال احرام است با مردی که در حال احرام نیست ازدواج کند عقد او باطل است ، و اگر زن می دانسته که ازدواج کردن در حال احرام حرام است احتیاط واجب آن است که بعدا با آن مرد ازدواج نکند، ( پايان مسأله در رساله آية الله مكارم شيرازي .) بلکه خالی از قوت نیست .

2409 - اگر مرد طواف نساء را که یکی از کارهای حج است بجا نیاورد، زنش که به واسطه محرم شدن بر او حرام شده بود حلال نمی شود. و نیز اگر زن طواف نساء نکند، شوهرش بر او حلال نمی شود، ولی اگر بعدا طواف نساء را انجام دهند به یکدیگر حلال می شوند.

2410 - ( هرگاه كسي دختر نابالغي را با اجازه ولي او براي خود عقد كند، پيش ازآن كه نه سال دختر تمام شود، نزديكي كردن با او حرام است و بعد از نه سال نيزاگر استعداد جسماني ندارد، اشكال دارد، ولي در هر حال اگر نزديكي كند، و او راافضا نمايد آن زن بر او حرام نمي شود، مخصوصا اگر از طريق جراحي يا درمان خوب شودو به حال اصلي باز گردد، بنابر اين در مسأله نزديكي با زن ، علاوه بر تمام شدن نه سال ، لازم است رشد جسماني براي نزديكي نيز داشته باشد و اگر بيم افضا و ناقص شدن زن باشد نزديكي با او اشكال دارد هر چند به سن بلوغ رسيده باشد.) اگر کسی دختر نابالغی را برای خود عقد کند و پیش از آنکه نه سال دختر تمام شود، با او نزدیکی و دخول کند، چنانچه او را افضا نماید هیچ وقت نباید با او نزدیکی کند.

2411 - زنی را که سه مرتبه طلاق داده اند بر شوهرش حرام می شود، ولی اگر باشرایطی که در کتاب طلاق گفته می شود با مرد دیگری ازدواج کند، ( بعد از مرگ يا طلاق شوهر دوم و گذشتن مقدار عده ، شوهر اول مي توانددوباره او را براي خود عقد نمايد.) شوهر اول می تواند دوباره او را برای خود عقد نماید.

خدمات تلفن همراه
مراجعه: 180,414,186