احکام شرعی - احکام نماز/ - لباس نمازگزار/ - شرط دوم - تطابق با فتوای آیت الله العظمی صافی

815 - لباس نمازگزار باید مباح باشد. و کسی که می داند پوشیدن لباس غصبی حرام است ، اگر عمدا در لباس غصبی یا در لباسی که نخ یا دگمه یا چیزدیگر آن غصبی است نماز بخواند، ( باطل است .) باید آن نماز را با لباس غیر غصبی اعاده نماید.

816 - کسی که می داند پوشیدن لباس غصبی حرام است ولی نمی داند نماز را باطل می کند، اگر عمدا با لباس غصبی نماز بخواند، ( نمازش باطل است .) باید آن نماز را با لباس غیرغصبی بخواند.

817 - اگر نداند یا فراموش کند که لباس او غصبی است و با آن ، نمازبخواند، نمازش صحیح است . ولی اگر خودش آن لباس را غصب کرده باشد وبعدا فراموش کرده و با آن ( نماز بخواند، نمازش بنابر احتياط باطل است .) نماز خوانده ، به احتیاط واجب باید آن نماز رااعاده کند.

818 - اگر نداند یا فراموش کند که لباس او غصبی است و در بین نماز بفهمد،چنانچه چیز دیگری عورت او را پوشانده است و می تواند فورا یا بدون اینکه موالات یعنی پی در پی بودن نماز بهم بخورد لباس غصبی را بیرون آورد، باید آن را بیرون آورد و نمازش صحیح است . ( ولي در صورت نسيان اگر خودش لباس را غصب كرده باشد، گذشت كه بنابراحتياط لازم نماز را اعاده كند. و اگر چيز ديگر عورت او را نپوشانده ...) و اگر چیز دیگری عورت او را نپوشانده یانمی تواند لباس غصبی را فورا بیرون آورد یا اگر بیرون آورد پی در پی بودن نماز به هم می خورد، در صورتی که به تعداد یک رکعت هم وقت داشته باشد، باید نماز رابشکند و با لباس غیر غصبی نماز بخواند. و اگر به این مقدار وقت ندارد، باید درحال نماز لباس را بیرون آورد و به دستور نماز برهنگان ، نماز را تمام نماید.

819 - اگر کسی برای حفظ جانش با لباس غصبی نماز بخواند، یا مثلا برای اینکه دزد لباس غصبی را نبرد با آن نماز بخواند، نمازش صحیح است .

820 - اگر با عین پولی که خمس یا زکات آن را نداده لباس بخرد، ( چنانچه در حال نماز به غصب بودن آن ملتفت باشد، نماز خواندن در آن لباس باطل است . و در صورت عدم التفات نماز صحيح است . و اگر جاهل مقصر به حكم مسأله است ، بنابر احتياط لازم بايد نماز را اعاده كند.)نماز خواندن در آن لباس باطل است . و همچنین است اگر به ذمه بخرد و درموقع معامله قصدش این باشد که از پولی که خمس یا زکاتش را نداده بدهد.

خدمات تلفن همراه
مراجعه: 180,422,366