احکام شرعی - احکام نماز/ - اذان و اقامه/ - ترجمه اذان و اقامه - تطابق با فتوای آیت الله العظمی بهجت

919 - ( بعيد نيست مستحب بودن اقرار به ولايت اميرالمؤمنين علي بن ابي طالب عليه السلام در اذان مستحبي ، در صورتي كه به نيت مطلوب بودن گفته شود به عبارات مختلفي كه در نهاية، و فقيه ، و احتجاج نقل شده است "ان علينا ولي الله "، و يا"عليا اميرالمؤمنين "، و يا به عبارت "اشهد ان عليا ولي الله " باشد. و اما اقراربه ولايت در هر جا اگر چه غير اذان باشد خوب است ، پس احتياج به دليل مخصوص به اذان ندارد. و كاملترين عبارتي كه در اينجا گفته مي شود آن است كه اقرار به خليفه بودن يا وصي بودن حضرت اميرالمؤمنين عليه السلام و ائمه طاهرين در آن باشد.) "اشهد ان علیا ولی الله " جزو اذان و اقامه نیست ، ولی خوب است بعداز "اشهد ان محمدا رسول الله " به قصد قربت گفته شود.

920 - بین جمله های اذان و اقامه باید خیلی فاصله نشود. و اگر بین آنها بیشتر ازمعمول فاصله بیندازد، باید دوباره آن را از سر بگیرد. ( اين مسأله در رساله آيةالله بهجت ذكر نشده است .)

921 - اگر در اذان و اقامه صدا را در گلو بیندازد، چنانچه غنا شود یعنی به طور آوازه خوانی که در مجالس لهو و بازیگری معمول است اذان و اقامه را بگویدحرام است ، و اگر غنا نشود مکروه می باشد. ( اين مسأله در رساله آيةالله بهجت ذكر نشده است .)

922 - در پنج نماز اذان ساقط می شود : اول : نماز عصر روز جمعه . ( در صورتي كه با نماز جمعه با هم خوانده شود...) دوم :نماز عصر روز عرفه که روز نهم ذی حجه است . ( در صورتي كه با نماز ظهر جمع شود...) سوم : نماز عشای شب عید قربان برای کسی که در مشعر الحرام باشد. ( در صورتي كه با نماز مغرب جمع شود. و بنابر احتياط در اين سه صورت كه گفته شد، بايد اصلا اذان نگويند، نه اينكه مستحب نباشد و گفتن آن بي اشكال باشد.ولي در جايي كه نماز عصر را با نماز ظهر با هم مي خوانند، خوب است اذان گفته نشود...) چهارم : نماز عصر و عشای زن مستحاضه . پنجم :نماز عصر و عشای کسی که نمی تواند از بیرون آمدن بول و غائط خودداری کند. و دراین پنج نماز در صورتی اذان ساقط می شود که با نماز قبلی فاصله نشود، یا فاصله کمی بین آنها ( و اگر فاصله شد، يا نافله بين آنها خوانده شد، بنابر اظهر اذان گفتن به استحباب خود باقي است .) باشد، ولی فاصله شدن نافله و تعقیب ضرر ندارد.

923 - اگر برای نماز جماعتی اذان و اقامه گفته باشند، کسی که با آن جماعت نمازمی خواند، نباید برای نماز خود اذان و اقامه بگوید.

924 - اگر برای خواندن نماز جماعت به مسجد رود و ببیند جماعت تمام شده ،تا وقتی که صفها به هم نخورده و جمعیت متفرق نشده ( لازم نيست بنابر اظهر براي نماز خود اذان و اقامه بگويد...) نمی تواند برای نماز خوداذان و اقامه بگوید، در صورتی که برای جماعت اذان و اقامه گفته شده باشد.

925 - در جایی که عده ای مشغول نماز جماعتند یا نماز آنان تازه تمام شده وصفها به هم نخورده است ، اگر انسان بخواهد فرادی یا با جماعت دیگری که بر پامی شود نماز بخواند، با سه شرط اذان و اقامه از او ساقط می شود: ( بنابر اظهر...) اول : آنکه برای آن نماز اذان و اقامه گفته باشند. دوم : آنکه نماز جماعت باطل نباشد. سوم :َنکه نماز او و نماز جماعت در یک مکان باشد. ( و بنابر احتياط بايد طوري باشد كه ملحق به صف بشود. پس اگر...) پس اگر نماز جماعت داخل مسجدباشد و او بخواهد در بام مسجد نماز بخواند، مستحب است اذان و اقامه بگوید.

926 - اگر در شرط دوم از شرطهایی که در مسأله پیش گفته شده شک کند یعنی شک کند که نماز جماعت صحیح بوده یا نه ، اذان و اقامه از او ساقط است . ولی اگردر یکی از دو شرط دیگر شک کند، مستحب است اذان و اقامه بگوید. ( اين مسأله در رساله آيةالله بهجت ذكر نشده است .)

927 - کسی که اذان و اقامه دیگری را می شنود، مستحب است هر قسمتی را که می شنود بگوید. ولی ( از "حي علي الصلاة" تا "حي علي خيرالعمل " به جاي هر كدام "لا حول و لا قوةالا بالله العلي العظيم " مي گويد.) در حکایت اقامه که از دیگری بشنود از "حی علی الصلاة" تا "حی علی خیر العمل " را به امید ثواب بگوید.

928 - کسی که اذان و اقامه دیگری را شنیده ، چه با او گفته باشد یا نه ، ( مي تواند براي نماز خود اذان و اقامه نگويد.) درصورتی که بین آن اذان و اقامه و نمازی که می خواهد بخواند زیاد فاصله نشده باشد،می تواند برای نماز خود اذان و اقامه نگوید.

929 - اگر مرد اذان زن را با قصد لذت بشنود، اذان از او ساقط نمی شود. بلکه اگر قصد لذت هم نداشته باشد، ساقط شدن اذان اشکال دارد. ( اين مسأله در رساله آيةالله بهجت ذكر نشده است .)

930 - اذان و اقامه نماز جماعت را باید مرد بگوید، ولی در جماعت زنان اگر زن اذان و اقامه بگوید، کافی است . ( اين مسأله در رساله آيةالله بهجت ذكر نشده است .)

931 - اقامه باید بعد از اذان گفته شود. ( و در اقامه بنابر احوط با وضو يا غسل بودن شرط است .) و اگر قبل از اذان بگویند، صحیح نیست .

932 - اگر کلمات اذان و اقامه را بدون ترتیب بگوید، مثلا "حی علی الفلاح " راپیش از "حی علی الصلاة" بگوید، باید از جایی که ترتیب به هم خورده دوباره بگوید.

933 - ( بنابر احتياط...) باید بین اذان و اقامه فاصله ندهد. و اگر بین آنها به قدری فاصله دهدکه اذانی را که گفته اذان این اقامه حساب نشود، مستحب است دوباره اذان و اقامه را بگوید. و نیز اگر بین اذان و اقامه و نماز به قدری فاصله دهد که اذان و اقامه آن نماز حساب نشود، مستحب است دوباره برای آن نماز اذان و اقامه بگوید.

934 - اذان و اقامه باید به عربی صحیح گفته شود. پس اگر به عربی غلط بگوید یابه جای حرفی حرف دیگر بگوید، یا مثلا ترجمه آنها را به فارسی بگوید، صحیح نیست .

935 - اذان و اقامه باید بعد از داخل شدن وقت نماز گفته شود. و اگر عمدایا از روی فراموشی پیش از وقت بگوید، باطل است . ( مگر براي اينكه مردم مهيا براي نماز شوند و يا كارهاي خود را رها كنند،كه بعيد نيست يك اذان قبلا گفته شود، اگر مردم را به اشتباه نيندازند و بعد اذان ديگري گفته شود.)

936 - اگر پیش از گفتن اقامه شک کند که اذان گفته یا نه ، باید اذان را بگوید.ولی اگر مشغول اقامه شود و شک کند که اذان گفته یا نه ، گفتن اذان لازم نیست .

937 - اگر در بین اذان یا اقامه پیش از آنکه قسمتی را بگوید شک کند که قسمت پیش از آن را گفته یا نه ، باید قسمتی را که در گفتن آن شک کرده بگوید.ولی اگر در حال گفتن قسمتی از اذان یا اقامه شک کند که آنچه پیش از آن است گفته یا نه ، گفتن آن لازم نیست .

938 - مستحب است انسان در موقع گفتن اذان رو به قبله بایستد و با وضو یاغسل باشد ( و در اذاني كه براي اعلام به داخل شدن وقت است ، مستحب است جاي بلندي بايستد و دستها را...) و دستها را به گوش بگذارد و صدا را بلند نماید و بکشد و بین جمله های اذان کمی فاصله دهد و بین آنها حرف نزند.

939 - مستحب است بدن انسان در موقع گفتن اقامه آرام باشد، و آن را ازاذان آهسته تر بگوید، ( و بين جمله هاي آن كمتر از اذان فاصله دهد، ولي جمله ها را به هم نچسباند، و به خلاف اذان كه با تأني گفته مي شود اقامه را سريعتر بگويد.) و جمله های آن را به هم نچسباند. ولی به اندازه ای که بین جمله های اذان فاصله می دهد، بین جمله های اقامه فاصله ندهد.

940 - مستحب است بین اذان و اقامه ( غير نماز مغرب يك قدم ...) یک قدم بردارد یا قدری بنشیند یا سجده کند یا ذکر بگوید یا دعا بخواند یا قدری ساکت باشد یا حرفی بزند یادو رکعت نماز بخواند. ( كه نافله نمازي است كه براي آن اذان گفته است ...) ولی حرف زدن بین اذان و اقامه نماز صبح مستحب نیست ، ( ولي در نماز مغرب فقط بين اذان و اقامه مختصري ساكت مي شود.) ولی نماز خواندن بین اذان و اقامه نماز مغرب را به امید ثواب بیاورد.

941 - مستحب است کسی را که برای گفتن اذان معین می کنند، عادل ( و بينا و وقت شناس باشد و يا اينكه راهنما داشته باشد و صدايش ...) و وقت شناس و صدایش بلند باشد و اذان را در جای بلند بگوید.

خدمات تلفن همراه
مراجعه: 180,453,727