دسته بندی موضوعی احکام شرعی - نقره
نرم افزارهای رایگان تلفن همراه
بازی و سرگرمی
قرآن
مفاتیح
نهج البلاغه
صحیفه سجادیه
اوقات شرعی
مسائل شرعی
گنجینه معنوی
آشپزی
مناسبت ها
الحان قرآن
صحیفه نور امام خمینی ره
پنل عضویت
1-چنگال نقره
جواز استعمال بادگیر قلیان و غلاف شمشیر و قاب قرآن و کارد و چنگالی که از طلا و نقره بسازند
233 - استعمال بادگیر قلیان و غلاف شمشیر و کارد و قاب قرآن ، اگر ازطلا یا نقره باشد، اشکال ندارد. و همچنین عطردان و سرمه دان و مثل اینها.
2-زكات نقره
اعتبار مثقال در نصاب اول نقره و هر مثقال در نصابهای بعد
1897 - نقره دو نصاب دارد : نصاب اول آن 105 مثقال معمولی است که اگر نقره به 105 مثقال برسد و شرایط دیگر را هم که گفته شد داشته باشد انسان باید چهل یک آن را که 2 مثقال و 15 نخود است از بابت زکات بدهد و اگر به این مقدار نرسدزکات آن واجب نیست . و نصاب دوم آن ، 21 مثقال است یعنی اگر 21 مثقال به 105مثقال اضافه شود باید زکات تمام 126 مثقال را بطوری که گفته شد بدهد و اگر کمتراز 21 مثقال اضافه شود فقط باید زکات 105 مثقال آن را بدهد و زیادی آن زکات ندارد و همچنین است هر چه بالا رود، یعنی اگر 21 مثقال اضافه شود باید زکات تمام آنها را بدهد و اگر کمتر اضافه شود مقداری که اضافه شده و کمتر از 21 مثقال است زکات ندارد. بنابراین اگر انسان چهل یک هرچه طلا و نقره دارد بدهد، زکاتی را که بر او واجب بوده داده و گاهی هم بیشتر از مقدار واجب داده است مثلا کسی که 110مثقال نقره دارد اگر چهل یک آن را بدهد، زکات 105 مثقال آن را که واجب بوده داده و مقداری هم برای 5 مثقال آن داده که واجب نبوده است .
وجوب پرداخت یک چهلم از نقره بالغ بر مثقال صیرفی و هر مثقال بعد
1897 - نقره دو نصاب دارد : نصاب اول آن 105 مثقال معمولی است که اگر نقره به 105 مثقال برسد و شرایط دیگر را هم که گفته شد داشته باشد انسان باید چهل یک آن را که 2 مثقال و 15 نخود است از بابت زکات بدهد و اگر به این مقدار نرسدزکات آن واجب نیست . و نصاب دوم آن ، 21 مثقال است یعنی اگر 21 مثقال به 105مثقال اضافه شود باید زکات تمام 126 مثقال را بطوری که گفته شد بدهد و اگر کمتراز 21 مثقال اضافه شود فقط باید زکات 105 مثقال آن را بدهد و زیادی آن زکات ندارد و همچنین است هر چه بالا رود، یعنی اگر 21 مثقال اضافه شود باید زکات تمام آنها را بدهد و اگر کمتر اضافه شود مقداری که اضافه شده و کمتر از 21 مثقال است زکات ندارد. بنابراین اگر انسان چهل یک هرچه طلا و نقره دارد بدهد، زکاتی را که بر او واجب بوده داده و گاهی هم بیشتر از مقدار واجب داده است مثلا کسی که 110مثقال نقره دارد اگر چهل یک آن را بدهد، زکات 105 مثقال آن را که واجب بوده داده و مقداری هم برای 5 مثقال آن داده که واجب نبوده است .
حکم زکات در طلا و نقره مسکوک زینتی زن
1900 - طلا و نقره سکه داری که زنها برای زینت به کار می برند، زکات ندارداگرچه رواج باشد.
عدم وجوب زکات در طلا و نقره غیر بالغ بر حد نصاب
1901 - کسی که طلا و نقره دارد، اگر هیچ کدام آنها به اندازه نصاب اول نباشد،مثلا 104 مثقال نقره و 14 مثقال طلا داشته باشد، زکات بر او واجب نیست .
اشتراط وجوب زکات طلا و نقره بر بلوغ بر حد نصاب در مدت یازده ماه
1902 - چنان که سابقا گفته شد، زکات طلا و نقره در صورتی واجب می شود که انسان یازده ماه مالک مقدار نصاب باشد، و اگر در بین یازده ماه طلا و نقره اواز نصاب اول کمتر شود، زکات بر او واجب نیست .
عدم وجوب زکات طلا و نقره در صورت تعویض یا تغییر
1903 - اگر در بین یازده ماه طلا و نقره ای را که دارد با طلا یا نقره یا چیز دیگرعوض نماید، یا آنها را آب کند، زکات بر او واجب نیست ، ولی اگر برای فراراز دادن زکات این کارها را بکند، احتیاط مستحب آن است که زکات را بدهد.
لزوم پرداخت زکات طلا و نقره در ماه دوازدهم و ضمان آن
1904 - اگر در ماه دوازدهم پول طلا و نقره را آب کند، باید زکات آنها را بدهد،و چنانچه به واسطه آب کردن وزن یا قیمت آنها کم شود، باید زکاتی را که پیش از آب کردن بر او واجب بوده بدهد.
حکم پرداخت زکات طلا و نقره ای که خوب و بد دارد
1905 - اگر طلا و نقره ای که دارد خوب و بد داشته باشد، می تواند زکات هرکدام از خوب و بد را از خود آن بدهد، ولی بهتر است زکات همه آنها را ازطلا و نقره خوب بدهد.
حکم پرداخت طلا و نقره ای که بیش از معمول فلز دیگر دارد
1906 - طلا و نقره ای که بیشتر از اندازه معمولی فلز دیگر دارد، اگر خالص آن به اندازه نصاب که مقدار آن گفته شد برسد، انسان باید زکات آن را بدهد، وچنانچه شک دارد که خالص آن به اندازه نصاب هست یا نه ، زکات آن واجب نیست .
حکم زکات طلا و نقره ای که بیش از معمول فلز دیگر دارد
1906 - طلا و نقره ای که بیشتر از اندازه معمولی فلز دیگر دارد، اگر خالص آن به اندازه نصاب که مقدار آن گفته شد برسد، انسان باید زکات آن را بدهد، وچنانچه شک دارد که خالص آن به اندازه نصاب هست یا نه ، زکات آن واجب نیست .
حکم پرداخت زکات از طلا و نقره ای که بیش از معمول فلز دیگر دارد
1907 - اگر طلا و نقره ای که دارد به مقدار معمول فلز دیگر با آن مخلوط باشد، نمی تواند زکات آن را از طلا و نقره ای بدهد که بیشتر از معمول فلز دیگر دارد، ولی اگر به قدری بدهد که یقین کند طلا و نقره خالصی که در آن هست به اندازه زکاتی می باشد که بر او واجب است ، اشکال ندارد.
لزوم پرداخت زکات طلا و نقره در هر سال مادامیکه از نصاب بالاتر است
1998 - اگر کسی موقع غروب شب عید فطر، دیوانه یا بیهوش باشد زکات فطره بر او واجب نیست .
اشتراط وجوب زکات طلا و نقره به سکه رائج بودن
1999 - اگر پیش از غروب بچه بالغ شود، یا دیوانه عاقل گردد، یا فقیر غنی شود، در صورتی که شرایط واجب شدن فطره را دارا باشد، باید زکات فطره را بدهد.
3-سرمه دان نقره
جواز استعمال عطردان و سرمه دان طلا و نقره
233 - استعمال بادگیر قلیان و غلاف شمشیر و کارد و قاب قرآن ، اگر ازطلا یا نقره باشد، اشکال ندارد. و همچنین عطردان و سرمه دان و مثل اینها.
4-سلف نقره
عدم جواز معامله سلف در طلا و نقره به همجنس خود
2111 - اگر پول طلا و نقره را سلف بفروشد و عوض آن را پول طلا و نقره بگیرد معامله باطل است ، ولی اگر جنسی را سلف بفروشد و عوض آن را جنس دیگر یا پول بگیرد معامله صحیح است ، و احتیاط مستحب آن است در عوض جنسی که می فروشد پول بگیرد و جنس دیگر نگیرد.
5-ظرف نقره
جواز نگهداری ظروف طلا و نقره نه به قصد استعمال
226 - خوردن و آشامیدن از ظرف طلا و نقره و استعمال آنها حرام است . ولی استعمال آنها در زینت اتاق حرام نیست . و نگاه داشتن نیز حرام نمی باشد.
حرام بودن خوردن و آشامیدن از ظرف طلا و نقره
226 - خوردن و آشامیدن از ظرف طلا و نقره و استعمال آنها حرام است . ولی استعمال آنها در زینت اتاق حرام نیست . و نگاه داشتن نیز حرام نمی باشد.
ممنوعیت استعمال ظرف طلا و نقره
226 - خوردن و آشامیدن از ظرف طلا و نقره و استعمال آنها حرام است . ولی استعمال آنها در زینت اتاق حرام نیست . و نگاه داشتن نیز حرام نمی باشد.
عدم حرمت ساختن ظرف طلا و نقره و اجرت آن
227 - ساختن ظرف طلا و نقره و مزدی که برای آن می گیرند، حرام نیست .
عدم حرمت خرید و فروش ظرف طلا و نقره و عوضی که فروشنده می گیرد
228 - خرید و فروش ظرف طلا و نقره و پول عوضی هم که فروشنده می گیرد، حرام نیست .
حرام بودن استعمال گیره استکان که از طلا و نقره می سازند اگر ظرف به حساب آید
229 - گیره استکان که از طلا یا نقره می سازند اگر بعد از برداشتن استکان ،ظرف به آن گفته شود، استعمال آن چه به تنهایی و چه با استکان حرام است . واگر ظرف به آن گفته نشود، استعمال آن مانعی ندارد.
جایز بودن استعمال ظروفی که روی آنها را آب طلا یا آب نقره داده اند
230 - استعمال ظرفی که روی آن را آب طلا یا آب نقره داده اند، اشکال ندارد.
جایز بودن استعمال ظرفی که از آلیاژ طلا و نقره درست شده است
231 - اگر فلزی را با طلا یا نقره مخلوط کنند و ظرف بسازند، چنانچه مقدارآن فلز به قدری زیاد باشد که ظرف طلا یا نقره به آن ظرف نگویند، استعمال آن مانعی ندارد.
جواز ریختن محتوای ظرف طلا و نقره در ظرف دیگر و استفاده از آن
232 - اگر انسان غذایی را که در ظرف طلا یا نقره است در ظرف دیگر بریزد،این استعمال جایز است . ولی اگر بخواهد از ظرف دوم غذا بخورد و خالی کردن ظرف برای آن نباشد که غذا خوردن از ظرف طلا یا نقره جایز نیست ، این استعمال حرام می باشد.
جواز استعمال بادگیر قلیان و غلاف شمشیر و قاب قرآن و کارد و چنگالی که از طلا و نقره بسازند
233 - استعمال بادگیر قلیان و غلاف شمشیر و کارد و قاب قرآن ، اگر ازطلا یا نقره باشد، اشکال ندارد. و همچنین عطردان و سرمه دان و مثل اینها.
جواز استعمال ظرف طلا و نقره حتی در وضو و غسل در حال ناچاری و تقیه
234 - استعمال ظرف طلا یا نقره در حال ناچاری اشکال ندارد، و برای وضوو غسل هم در حال تقیه می شود ظرف طلا و نقره را استعمال کرد، بلکه گاهی واجب است .
جواز استعمال ظرفی که معلوم نیست از طلا یا نقره است یا چیز دیگر
235 - استعمال ظرفی که معلوم نیست از طلا یا نقره است یا از چیز دیگر، اشکال ندارد.
وجوی تیمم در صورتی که آب وضو در ظرف غصبی یا طلا و نقره باشد
273 - اگر آب وضو در ظرف غصبی است و غیر از آن آب دیگری ندارد بایدتیمم کند و چنانچه با آن آب وضو بگیرد باطل است و اگر آب مباح دیگری داردچنانچه در آن ظرف غصبی ، وضوی ارتماسی بگیرد و یا با آن ظرف ، آب به صورت ودستها بریزد وضویش باطل است ولی اگر با کف دست آب از آن ظرف بردارد و به صورت و دستها بریزد وضویش صحیح است اگر چه از جهت تصرف در ظرف غصبی فعل حرام ، مرتکب شده است و وضوی او از ظرف طلا و نقره به احتیاط واجب مثل وضوی از ظرف غصبی است .
6-عاريه ظرف نقره
حکم عاریه دادن ظرف طلا و نقره
2354 - اگر ظرف طلا و نقره را برای زینت اطاق عاریه بدهند اشکال ندارد،ولی اگر برای استفاده حرام بدهند باطل است .
7-عاريه نقره
ضمان گیرنده در عاریه طلا و نقره
2349 - اگر در نگهداری چیزی که عاریه کرده کوتاهی نکند و در استفاده از آن هم زیاده روی ننماید واتفاقا آن چیز تلف شود ضامن نیست ولی چنانچه شرط کنند که اگرتلف شود عاریه کننده ضامن باشد یا چیزی را که عاریه کرده طلا و نقره باشد،باید عوض آن را بدهد.
حکم عاریه طلا و نقره با شرط عدم ضمان
2350 - اگر طلا و نقره را عاریه نماید و شرط کند که اگر تلف شود ضامن نباشد، چنانچه تلف شود ضامن نیست .
8-عطردان نقره
جواز استعمال عطر دادن و سرمه دان طلا و نقره
233 - استعمال بادگیر قلیان و غلاف شمشیر و کارد و قاب قرآن ، اگر ازطلا یا نقره باشد، اشکال ندارد. و همچنین عطردان و سرمه دان و مثل اینها.
9-كارد نقره
جواز استعمال بادگیر، قلیان و غلاف شمشیر و قاب قرآن و کارد و چنگالی که از طلا و نقره بسازند
233 - استعمال بادگیر قلیان و غلاف شمشیر و کارد و قاب قرآن ، اگر ازطلا یا نقره باشد، اشکال ندارد. و همچنین عطردان و سرمه دان و مثل اینها.
10-گنج نقره
نصاب گنج طلا و گنج نقره و گنج غیر طلا و نقره
1808 - نصاب گنج 105 مثقال نقره یا 15 مثقال طلا است ، یعنی اگر قیمت چیزی را که از گنج به دست می آورد، بعد از کم کردن مخارجی که برای آن کرده به 105 مثقال نقره یا 15 مثقال طلا برسد، باید خمس آن را بدهد.
11-معامله نقره
حرمت معامله طلا به طلا و نقره به نقره در صورت عدم تساوی
2119 - اگر طلا را به طلا، یا نقره را به نقره بفروشد، سکه دار باشند یا بی سکه ، درصورتی که وزن یکی از آنها زیادتر از دیگری باشد معامله حرام و باطل است .
جواز معامله طلا به نقره و نقره به طلا در صورت عدم تساوی
2120 - اگر طلا را به نقره ، یا نقره را به طلا بفروشد، معامله صحیح است و لازم نیست وزن آنها مساوی باشد.
عدم صحت معامله طلا و نقره در صورت تحویل ندادن فی المجلس
2121 - اگر طلا یا نقره را به طلا یا نقره بفروشند باید فروشنده و خریدار پیش از آنکه از یکدیگر جدا شوند جنس و عوض آن را به یکدیگر تحویل دهند، و اگر هیچ مقدار از چیزی را که قرار گذاشته اند، تحویل ندهند معامله باطل است .
بطلان معامله طلا به خاک طلای معدن و همچنین نقره
2123 - اگر مقداری خاک نقره معدن را به همان مقدار نقره خالص ، و یامقداری خاک طلای معدن را به همان مقدار طلای خالص بفروشند معامله باطل است ، ولی فروختن خاک نقره به طلا، و خاک طلا به نقره به هر صورت اشکال ندارد.
جواز معامله خاک طلای معدن به نقره و بالعکس
2123 - اگر مقداری خاک نقره معدن را به همان مقدار نقره خالص ، و یامقداری خاک طلای معدن را به همان مقدار طلای خالص بفروشند معامله باطل است ، ولی فروختن خاک نقره به طلا، و خاک طلا به نقره به هر صورت اشکال ندارد.
12-نصاب نقره
اعتبار مثقال در نصاب اول نقره و هر مثقال در نصابهای بعد
1897 - نقره دو نصاب دارد : نصاب اول آن 105 مثقال معمولی است که اگر نقره به 105 مثقال برسد و شرایط دیگر را هم که گفته شد داشته باشد انسان باید چهل یک آن را که 2 مثقال و 15 نخود است از بابت زکات بدهد و اگر به این مقدار نرسدزکات آن واجب نیست . و نصاب دوم آن ، 21 مثقال است یعنی اگر 21 مثقال به 105مثقال اضافه شود باید زکات تمام 126 مثقال را بطوری که گفته شد بدهد و اگر کمتراز 21 مثقال اضافه شود فقط باید زکات 105 مثقال آن را بدهد و زیادی آن زکات ندارد و همچنین است هر چه بالا رود، یعنی اگر 21 مثقال اضافه شود باید زکات تمام آنها را بدهد و اگر کمتر اضافه شود مقداری که اضافه شده و کمتر از 21 مثقال است زکات ندارد. بنابراین اگر انسان چهل یک هرچه طلا و نقره دارد بدهد، زکاتی را که بر او واجب بوده داده و گاهی هم بیشتر از مقدار واجب داده است مثلا کسی که 110مثقال نقره دارد اگر چهل یک آن را بدهد، زکات 105 مثقال آن را که واجب بوده داده و مقداری هم برای 5 مثقال آن داده که واجب نبوده است .
وجوب پرداخت یک چهلم از نقره بالغ بر مثقال صیرفی و هر مثقال بعد
1897 - نقره دو نصاب دارد : نصاب اول آن 105 مثقال معمولی است که اگر نقره به 105 مثقال برسد و شرایط دیگر را هم که گفته شد داشته باشد انسان باید چهل یک آن را که 2 مثقال و 15 نخود است از بابت زکات بدهد و اگر به این مقدار نرسدزکات آن واجب نیست . و نصاب دوم آن ، 21 مثقال است یعنی اگر 21 مثقال به 105مثقال اضافه شود باید زکات تمام 126 مثقال را بطوری که گفته شد بدهد و اگر کمتراز 21 مثقال اضافه شود فقط باید زکات 105 مثقال آن را بدهد و زیادی آن زکات ندارد و همچنین است هر چه بالا رود، یعنی اگر 21 مثقال اضافه شود باید زکات تمام آنها را بدهد و اگر کمتر اضافه شود مقداری که اضافه شده و کمتر از 21 مثقال است زکات ندارد. بنابراین اگر انسان چهل یک هرچه طلا و نقره دارد بدهد، زکاتی را که بر او واجب بوده داده و گاهی هم بیشتر از مقدار واجب داده است مثلا کسی که 110مثقال نقره دارد اگر چهل یک آن را بدهد، زکات 105 مثقال آن را که واجب بوده داده و مقداری هم برای 5 مثقال آن داده که واجب نبوده است .
سخنرانی توسط مرحوم کافی درباره دین از سایت راسخون با عنوان عرینب
مراثی (نوحه) توسط کربلایی جواد مقدم بمناسبت صفر المظفر درباره امام رضا علیه السلام از سایت شهید آوینی با عنوان کربلا خونمه از چی دل بکنم حق دارم (شور) (شب شهادت 93)
مدایح (به شادی ) بمناسبت ذی الحجه درباره ازدواج حضرت علی ع و حضرت فاطمه س از سایت راسخون با عنوان حاج محمد یزدخواستی - سال 1395 - سالروز ازدواج امیرالمومنین (ع) و حضرت زهرا (س) - مدح حضرت علی علیه السلام
ادعیه (دعاخوانی) توسط حاج منصور ارضی درباره دعای افتتاح از سایت عقیق با عنوان فرازی از دعای افتتاح
مناجات توسط حاج محسن فرهمند آزاد بمناسبت رمضان المبارک درباره دعای سحر از سایت شهید آوینی با عنوان دعای سحر
تلاوت توسط استاد شحات محمد انور درباره 18 - کهف از سایت الکعبه با عنوان الکهف من بیروت واتل ما أوحی الیک
اذان توسط استاد محمد صدیق منشاوی از سایت تبیان با عنوان گلبانگ اذان
درس حوزوی توسط آیت الله العظمی جوادی آملی درباره 8 - انفال از سایت راسخون با عنوان سوره ی انفال آیه ی 25 تا 26
ترتیل توسط استاد خالد القحطانی درباره 30 - روم از سایت mp3quran.net با عنوان قرآن کریم سوره روم - حفص از عاصم
ندبه انتظار توسط حاج سعید حدادیان بمناسبت شعبان المعظم درباره حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف از سایت راسخون با عنوان میلاد امام زمان (عج) | حاج سعید حدادیان و حاج سید مهدی میر داماد : دلا دیوانه شو دیوانگی هم عالمی دارد (مناجات)
کلیپ سخنان توسط آیت الله العظمی بهجت درباره دین از سایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت ره با عنوان دعا برای نجات همه مسلمانان از بلاها
کتاب صوتی توسط حجت الاسلام و المسلمین علی ملکی از سایت پی سی دانلود با عنوان ترجمه شنیداری قرآن کریم - ویژه جوانان و نوجوانان - علی ملکی - سوره التغابن
در باره ما
|
تماس با ما
|
نظرخواهی
|
سایت جایگزین
خدمات تلفن همراه
مر
ا
جعه: 180,247,830