دسته بندی موضوعی احکام شرعی - زن
نرم افزارهای رایگان تلفن همراه
بازی و سرگرمی
قرآن
مفاتیح
نهج البلاغه
صحیفه سجادیه
اوقات شرعی
مسائل شرعی
گنجینه معنوی
آشپزی
مناسبت ها
الحان قرآن
صحیفه نور امام خمینی ره
پنل عضویت
1-اجيرشدن زن
حکم اجیر شدن زن برای شیرش بدون اجازه شوهر
2186 - زن می تواند برای آنکه از شیرش استفاده کنند اجیر شود و لازم نیست ازشوهر خود اجازه بگیرد، ولی اگر به واسطه شیر دادن حق شوهر از بین برود، بدون اجازه او نمی تواند اجیر شود.
2-اختيارات زن
جواز جلوگیری از نزدیکی شوهر قبل از پرداخت مهر
2420 - اگر موقع خواندن عقد دائمی برای دادن مهر مدتی را معین نکرده باشند، زن می تواند پیش از گرفتن مهر از نزدیکی کردن شوهر جلوگیری کند، چه شوهر توانایی دادن مهر را داشته باشد چه نداشته باشد. ولی اگر پیش از گرفتن مهر به نزدیکی راضی شود و شوهر با او نزدیکی کند دیگر نمی تواند بدون عذر شرعی از نزدیکی شوهرجلوگیری نماید.
جواز شیر دادن به هر طفل برای زن مادامی که حق شوهر ضایع نشود
2492 - اگر به واسطه شیر دادن حق شوهر از بین نرود زن می تواند بدون اجازه شوهربچه کس دیگر را شیر دهد، ولی جایز نیست بچه ای را شیر دهد که به واسطه شیردادن به آن بچه به شوهر خود حرام شود مثلا اگر شوهر او دختر شیرخواری را برای خود عقد کرده باشد زن نباید آن دختر را شیر دهد، چون اگر آن دختر را شیر دهدخودش مادر زن شوهر می شود و بر او حرام می گردد.
بطلان شرط اختیاز طلاق برای زن
2539 - هرگاه زن در ضمن عقد با شوهر شرط کند که اگر شوهر مسافرت نماید، یا مثلاشش ماه به او خرجی ندهد، اختیار طلاق با او باشد، این شرط باطل است ، ولی چنانچه شرط کند که اگر مرد مسافرت کند، یا مثلا تا شش ماه خرجی ندهد، از طرف اوبرای طلاق خود وکیل باشد، چنانچه پس از مسافرت مرد یا خرجی ندادن شش ماه ، خودرا طلاق دهد صحیح است .
3-اذان زن
ساقط شدن اذان از مرد با شنیدن اذان زن
929 - اگر مرد اذان زن را با قصد لذت بشنود، اذان از او ساقط نمی شود. بلکه اگر قصد لذت هم نداشته باشد، ساقط شدن اذان اشکال دارد.
4-ارتداد زن
بطلان عقد ازدواج اگر زن مرتد شود
2448 - اگر زن پیش از آن که شوهرش با او نزدیکی کند به طوری که در مسأله پیش گفته شد مرتد شود عقد او باطل می گردد ولی اگر بعد از نزدیکی مرتد شود باید به دستوری که در احکام طلاق گفته خواهد شد عده نگه دارد پس اگر در بین عده مسلمان شود عقد باقی و اگر تا آخر عده مرتد بماند عقد باطل است .
5-ارث از زن
ارث بردن شوهری که در مرض موت زن با او ازدواج کند
2776 - اگر زن در حال مرض شوهر کند، و به همان مرض بمیرد شوهرش اگر چه با اونزدیکی نکرده باشد، از او ارث می برد.
6-ارث زن
کیفیت ارث از مردی که فقط برادر و خواهر و زن دارد
2748 - اگر وارث میت فقط برادر و خواهر و زن او باشد، زن ارث خود را به تفصیلی که در صفحه 390 گفته می شود می برد، و خواهر و برادر به طوری که در مسایل گذشته گفته شد ارث خود را می برند. و نیز اگر زنی بمیرد و وارث او فقط خواهر وبرادر و شوهر او باشد. شوهر نصف مال را می برد و خواهر و برادر به طوری که درمسایل پیش گفته شد ارث خود را می برند، ولی برای آن که زن یا شوهر ارث می برد،از سهم برادر و خواهر مادری چیزی کم نمی شود، و از سهم برادر و خواهر پدر و مادری یا پدری کم می شود، مثلا اگر وارث میت ، شوهر و برادر و خواهر مادری و برادر وخواهر پدر و مادری او باشد، نصف مال به شوهر می رسد، و یک قسمت از سه قسمت اصل مال را به برادر و خواهر مادری می دهند، و آنچه می ماند مال برادر و خواهر پدرو مادری است . پس اگر همه مال او شش تومان باشد، سه تومان به شوهر و دو تومان به برادر و خواهر مادری و یک تومان به برادر و خواهر پدر و مادری می دهند.
کیفیت ارث از میتی که همسر و جد و جده پدری و جد و جده مادری دارد
2754 - اگر وارث میت فقط زن و جد و جده پدری و جد و جده مادری او باشد، زن ارث خود را به تفصیلی که در مسأله 2771 گفته می شود می برد، و یک قسمت از سه قسمت اصل مال را به جد و جده مادری می دهند که به طور مساوی بین خودشان قسمت می کنند و بقیه را به جد و جده پدری می دهند و جد دو برابر جده می برد، و اگر وارث میت شوهر و جد و جده باشد، شوهر نصف مال را می برد و جد و جده به دستوری که درمسایل گذشته گفته شد، ارث خود را می برند.
کیفیت ارث زن از شوهر
2771 - اگر مردی بمیرد و اولاد نداشته باشد چهار یک مال او را زن و بقیه راورثه دیگر می برند. و اگر از آن زن یا از زن دیگر اولاد داشته باشد، هشت یک مال را زن و بقیه را ورثه دیگر می برند، و زن از همه اموال منقول ارث می برد، ولی از زمین و قیمت آن ارث نمی برد، و نیز از خود هوایی ارث نمی برد مثل بنا ودرخت و فقط از قیمت هوایی ارث می برد.
کیفیت ارث زن و ورثه از مرد میت
2771 - اگر مردی بمیرد و اولاد نداشته باشد چهار یک مال او را زن و بقیه راورثه دیگر می برند. و اگر از آن زن یا از زن دیگر اولاد داشته باشد، هشت یک مال را زن و بقیه را ورثه دیگر می برند، و زن از همه اموال منقول ارث می برد، ولی از زمین و قیمت آن ارث نمی برد، و نیز از خود هوایی ارث نمی برد مثل بنا ودرخت و فقط از قیمت هوایی ارث می برد.
حکم تصرف زن و ورثه در چیزهائی که زن از خود آن یا قیمت آن ارث نمی برد
2772 - اگر زن بخواهد در چیزی که از آن ارث نمی برد تصرف کند، باید از ورثه دیگر اجازه بگیرد. و نیز ورثه تا سهم زن را نداده اند بنابر احتیاط واجب نباید در بنا و چیزهایی که زن از قیمت آنها ارث می برد، بدون اجازه او تصرف کنند و چنانچه پیش از دادن سهم زن اینها را بفروشند، در صورتی که زن معامله را اجازه دهد صحیح و گرنه نسبت به سهم او باطل است .
کیفیت تعیین سهم ارث زن از شوهر در چیزهائی که از قیمت آن ارث می برد
2773 - اگر بخواهند بنا و درخت و مانند آن را قیمت نمایند، باید حساب کنند که اگر آنها بدون اجاره در زمین بمانند تا از بین بروند، چقدر ارزش دارند، و سهم زن را از آن قیمت بدهند.
حکم مجرای آب قنات و آجر و مصالح ساختمانی در آن در ارث زن از شوهر
2774 - مجرای آب قنات و مانند آن حکم زمین را دارد، و آجر و چیزهایی که درآن بکار رفته ، در حکم ساختمان است .
ارث نبردن زن اگر مرد در مرض موت او را عقد کند و قبل از نزدیکی بمیرد
2775 - اگر میت بیش از یک زن داشته باشد، چنانچه اولاد نداشته باشد، چهار یک مال ، و اگر اولاد داشته باشد، هشت یک مال ، به شرحی که گفته شد، بطور مساوی بین زن های عقدی او قسمت می شود، اگر چه شوهر با هیچ یک از آنان ، یا بعض آنان نزدیکی نکرده باشد، ولی اگر در مرضی که به آن مرض از دنیا رفته ، زنی را عقدکرده ، و با او نزدیکی نکرده است ، آن زن از او ارث نمی برد، و حق مهر هم ندارد.
کیفیت ارث از مردی که بیش از یک زن دارد
2775 - اگر میت بیش از یک زن داشته باشد، چنانچه اولاد نداشته باشد، چهار یک مال ، و اگر اولاد داشته باشد، هشت یک مال ، به شرحی که گفته شد، بطور مساوی بین زن های عقدی او قسمت می شود، اگر چه شوهر با هیچ یک از آنان ، یا بعض آنان نزدیکی نکرده باشد، ولی اگر در مرضی که به آن مرض از دنیا رفته ، زنی را عقدکرده ، و با او نزدیکی نکرده است ، آن زن از او ارث نمی برد، و حق مهر هم ندارد.
ارث بردن زن و شوهر در عده طلاق رجعی فقط
2777 - اگر زن را به ترتیبی که در احکام طلاق گفته شد، طلاق رجعی بدهند، و در بین عده بمیرد، شوهر از او ارث می برد. و نیز اگر شوهر در بین عده زن بمیرد، زن از اوارث می برد. ولی اگر بعد از گذشتن عده رجعی یا در عده طلاق بائن یکی از آنان بمیرد، دیگری از او ارث نمی برد.
حکم ارث زن از شوهری که در بیماری موت او را طلاق دهد و پیش از یکسال بمیرد
2778 - اگر شوهر در حال مرض ، عیالش را طلاق دهد، و پیش از گذشتن دوازده ماه هلالی بمیرد، زن با سه شرط از او ارث می برد: اول : آنکه در این مدت شوهر دیگرنکرده باشد. دوم : به واسطه بی میلی به شوهر، مالی به او نداده باشد که به طلاق دادن راضی شود. بلکه اگر چیزی هم به شوهر ندهد ولی طلاق به تقاضای زن باشد، باز هم ارث بردنش اشکال دارد. سوم : شوهر در مرضی که در آن مرض زن را طلاق داده ، به واسطه آن مرض یا به جهت دیگری بمیرد، پس اگر از آن مرض خوب شود و به جهت دیگری از دنیا برود، زن از او ارث نمی برد.
7-ازدواج با اذن زن
بطلان ازدواج با خواهرزاده و برادرزاده رضاعی زن بدون اجازه زن
2481 - انسان نمی تواند بدون اذن زن خود با زنهایی که به واسطه شیر خوردن خواهرزاده یا برادر زاده زن او شده اند ازدواج کند و نیز اگر با پسری لواط کند نمی تواند با دختر و خواهر و مادر و مادربزرگ آن پسر که رضاعی هستند یعنی به واسطه شیر خوردن دختر و خواهر و مادر او شده اند ازدواج نماید.
8-ازدواج با برادرزاده زن
ممنوعیت ازدواج با خواهرزاده و برادرزاده زن بدون اجازه وی
2392 - انسان نمی تواند بدون اجازه زن خود با خواهر زاده و برادر زاده او ازدواج کند ولی اگر بدون اجازه زنش آنان را عقد نماید و بعدا زن بگوید به آن عقدراضی هستم اشکال ندارد.
9-ازدواج با زن شوهردار
حکم زن شوهرداری را که برای خود عقد کرده است
2402 - اگر انسان بداند زنی شوهر دارد و با او ازدواج کند باید از اوجداشود و بعدا هم نمی تواند او را برای خود عقد کند.
10-اعتماد بر قول زن
دو شرط قبول قول زن مبنی بر تمام شدن عده
2521 - اگر زن بگوید عده ام تمام شده ، با دو شرط از او قبول می شود: اول :َنکه مورد تهمت نباشد. دوم : از طلاق یا مردن شوهرش به قدری گذشته باشد که درآن مدت ، تمام شدن عده ممکن باشد.
11-اعتماد به قول زن
عدم قبول قول زن به اینکه یائسه ام
2456 - اگر زن بگوید یائسه ام نباید حرف او را قبول کرد ولی اگر بگوید شوهرندارم حرف او قبول می شود.
قبول قول زن اگر بگوید شوهر ندارم
2456 - اگر زن بگوید یائسه ام نباید حرف او را قبول کرد ولی اگر بگوید شوهرندارم حرف او قبول می شود.
قبول قول زن در شوهر نداشتن هنگام تعارض با کسی که می گوید شوهر دارد
2457 - اگر بعد از آنکه انسان با زنی ازدواج کرد کسی بگوید آن زن شوهرداشته و زن بگوید نداشتم ، چنانچه شرعا ثابت نشود که زن شوهر داشته ، باید حرف زن راقبول کرد.
12-اقتداء به زن
جواز اقتدا زن به زن در نماز جماعت
1481 - اگر امام و مأموم هر دو زن باشند احتیاط آن است که امام کمی جلوتر بایستد.
لزوم جلوتر ایستادن امام از ماموم اگر هر دو زن باشند
1481 - اگر امام و مأموم هر دو زن باشند احتیاط آن است که امام کمی جلوتر بایستد.
13-امام جماعت زن
منع اقتدای زن غیر مستحاضه به زن مستحاضه
1458 - اگر امام مرضی دارد که نمی تواند از بیرون آمدن بول و غائط خودداری کند بنابر احتیاط واجب نمی شود به او اقتدا کرد.
14-بلوغ زن
دلالت رشد موی زیر عانه و بیرون آمدن منی بر بلوغ
2253 - روییدن موی درشت در صورت و پشت لب و در سینه و زیر بغل و درشت شدن صدا و مانند اینها نشانه بالغ شدن نیست ، مگر انسان به واسطه اینها به بالغ شدن یقین کند.
دلالت سال قمری در مرد و سال قمری در زن بر بلوغ
2253 - روییدن موی درشت در صورت و پشت لب و در سینه و زیر بغل و درشت شدن صدا و مانند اینها نشانه بالغ شدن نیست ، مگر انسان به واسطه اینها به بالغ شدن یقین کند.
15-پاک شدن زن در رمضان
حکم روزه زنی که پیش از اذان صبح پاک شود
1637 - اگر زن پیش از اذان صبح از حیض یا نفاس پاک شود و عمدا غسل نکند، یا اگر وظیفه او تیمم است تیمم نکند، روزه اش باطل است .
حکم روزه زنی که پیش از اذان صبح پاک شود و وقت برای غسل نباشد
1638 - اگر زن پیش از اذان صبح از حیض یا نفاس پاک شود و برای غسل وقت نداشته باشد، چنانچه بخواهد روزه ماه رمضان یا قضای آن را بگیرد، باید تیمم نماید و روزه اش صحیح است ، و اگر بخواهد روزه مستحب یا روزه واجب مثل روزه کفاره و روزه نذری بگیرد، اگرچه بدون تیمم هم روزه اش صحیح است ، ولی احتیاطمستحب آن است که تیمم کند.
حکم روزه زنی که پیش از اذان صبح پاک شود و وقت برای غسل و تیمم نباشد
1639 - اگر زن نزدیک اذان صبح از حیض یا نفاس پاک شود و برای هیچ کدام از غسل و تیمم وقت نداشته باشد، یا بعد از اذان بفهمد که پیش از اذان پاک شده ، روزه او صحیح است ، ولی اگر در وسعت وقت قضای رمضان را گرفته باشد،صحیح بودن آن اشکال دارد.
حکم روزه زنی که پیش از اذان صبح پاک شود
1642 - اگر زن پیش از اذان صبح در ماه رمضان از حیض یا نفاس پاک شود ودر غسل کردن کوتاهی کند و تا اذان غسل نکند و در تنگی وقت تیمم هم نکند، روزه اش باطل است . ولی چنانچه کوتاهی نکند، مثلا منتظر باشد که حمام زنانه شود، اگرچه سه مرتبه بخوابد و تا اذان غسل نکند، در صورتی که تیمم کند روزه او صحیح است .
16-پوشش زن
لزوم پوشیده بودن تمام بدن و سر و موی زن در نماز به استثنا صورت و دستها و پاها تا مچ
789 - زن باید در موقع نماز تمام بدن ، حتی سر و موی خود را بپوشاند. ولی پوشاندن صورت به مقداری که در وضو شسته می شود، و دستها تا مچ ، و پاها تامچ پا لازم نیست . اما برای آنکه یقین کند که مقدار واجب را پوشانده است ، باید مقداری از اطراف صورت و قدری پایین تر از مچ را هم بپوشاند.
17-تركه زن
ملک مرد بودن لباسهائی که برای زن می گیرد
2779 - لباسی که مرد برای پوشیدن زن خود گرفته اگر چه زن آن را پوشیده باشد، بعد از مردن شوهر، جزو مال شوهر است .
18-حج زن
عدم وجوب حج بر زنی که با رفتن حج زندگی اش سخت می شود
2038 - زنی که می تواند مکه برود اگر بعد از برگشتن ، از خودش مال نداشته باشدو شوهرش هم مثلا فقیر باشد و خرجی او را ندهد و ناچار شود که به سختی زندگی کند، حج بر او واجب نیست .
19-حرام شدن زن به شوهر
حرمت زن و شوهر به یکدیگر در صورت ترک طواف نساء در حج
2409 - اگر مرد طواف نساء را که یکی از کارهای حج است بجا نیاورد، زنش که به واسطه محرم شدن بر او حرام شده بود حلال نمی شود. و نیز اگر زن طواف نساء نکند، شوهرش بر او حلال نمی شود، ولی اگر بعدا طواف نساء را انجام دهند به یکدیگر حلال می شوند.
حرام شدن زن نابالغ اگر وشهر او را افضا کند
2410 - اگر کسی دختر نابالغی را برای خود عقد کند و پیش از آنکه نه سال دختر تمام شود، با او نزدیکی و دخول کند، چنانچه او را افضا نماید هیچ وقت نباید با او نزدیکی کند.
حرمت زنی که شوهرش او را سه بار طلاق دهد
2411 - زنی را که سه مرتبه طلاق داده اند بر شوهرش حرام می شود، ولی اگر باشرایطی که در کتاب طلاق گفته می شود با مرد دیگری ازدواج کند، شوهر اول می تواند دوباره او را برای خود عقد نماید.
عدم حرمت شوهر بر زن در صورت شیر دادن زن به عموزاده و دائی زاده و برادرزاده و خواهرزاده
2484 - اگر زن از شیر شوهر خود کسانی را که بعدا گفته می شود شیر دهد شوهرش براو حرام نمی شود، اگر چه بهتر آن است که احتیاط کنند: اول : برادر و خواهر خود را.دوم : عمو و عمه و دایی و خاله خود را. سوم : اولاد عمو و اولاد دایی خود را. چهارم :برادر زاده خود را. پنجم : برادر شوهر یا خواهر شوهر خود را. ششم : خواهر زاده خودیا خواهر زاده شوهرش را. هفتم : عمو و عمه و دایی و خاله شوهرش را. هشتم : نوه زن دیگر شوهر خود را.
حکم ازدواج مردی که به زنش بگوید بواسطه شیر خوردن بهم محرم شده اند
2494 - اگر مرد پیش از آن که زنی را برای خود عقد کند بگوید به واسطه شیرخوردن آن زن بر او حرام شده : مثلا بگوید شیر مادر او را خورده چنانچه تصدیق او ممکن باشد نمی تواند با آن زن ازدواج کند. و اگر بعد از عقد بگوید و خود زن هم حرف اورا قبول نماید عقد باطل است پس اگر مرد با او نزدیکی نکرده باشد یا نزدیکی کرده باشد ولی در وقت نزدیکی کردن زن بداند بر آن مرد حرام است ، مهر ندارد و اگر بعداز نزدیکی بفهمد که بر آن مرد حرام بوده ، شوهر باید مهر او را مطابق زنهایی که مثل او هستند بدهد.
حکم ازدواج زنی که به مرد بگوید بواسطه شیر خوردن بهم محرم شده اند
2495 - اگر زن پیش از عقد بگوید به واسطه شیر خوردن بر مردی حرام شده چنانچه تصدیق او ممکن باشد نمی تواند با آن مرد ازدواج کند و اگر بعد از عقد بگویدمثل صورتی است که مرد بعد از عقد بگوید که زن بر او حرام است و حکم آن در مسأله پیش گفته شد.
20-حنوط براى زن
وجوب حنوط نسبت به زنی که در عده وفات شوهرش بمیرد
589 - زنی که شوهر او مرده و هنوز عده اش تمام نشده ، اگر چه حرام است خود راخوشبو کند، ولی چنانچه بمیرد، حنوط او واجب است .
21-خانه دارى زن
عدم جواز اجبار زن بر انجام کارهای خانه
2414 - مرد حق ندارد زن خود را به خدمت خانه مجبور کند.
22-دفن زن
کیفیت وارد کردن جنازه مرد و زن به قبر
628 - خوب است به امید آنکه مطلوب پروردگار باشد قبر را به اندازه قدانسان متوسط گود کنند ومیت را در نزدیکترین قبرستان دفن نمایند مگر آنکه قبرستان دورتر از جهتی بهتر باشد مثل آنکه مردمان خوب در آنجا دفن شده باشند یا مردم برای فاتحه اهل قبور بیشتر به آنجا می روند و نیز جنازه را در چند ذرعی قبرزمین بگذارند و تا سه مرتبه کم کم نزدیک ببرند و در هر مرتبه زمین بگذارند وبردارند و در نوبت چهارم وارد قبر کنند و اگر میت مرد است در دفعه سوم طوری زمین بگذارند که سر او طرف پایین قبر باشد و در دفعه چهارم از طرف سر واردقبر نمایند و اگر زن است در دفعه سوم طرف قبله قبر بگذارند و به پهنا وارد قبرکنند و در موقع وارد کردن پارچه ای روی قبر بگیرند و نیز جنازه را به آرامی ازتابوت بگیرند و وارد قبر کنند و دعاهایی که دستور داده شده پیش از دفن و موقع دفن بخوانند و بعد از آنکه میت را در لحد گذاشتند گره های کفن را باز کنند وصورت میت را روی خاک بگذارند و بالشی از خاک زیر سر او بسازند و پشت میت خشت خام یا کلوخی بگذارند که میت به پشت برنگردد و پیش از آنکه لحد رابپوشانند دست راست را به شانه راست میت بزنند و دست چپ را به قوت بر شانه چپ میت بگذارند و دهان را نزد یک گوش او ببرند و به شدت حرکت دهند و سه مرتبه بگویند : "اسمع افهم یا فلان بن فلان ". و بجای فلان ، اسم میت و پدرش رابگویند. مثلا اگر اسم او محمد و اسم پدرش علی است ، سه مرتبه بگویند: "اسمع افهم یا محمد بن علی ". پس از آن بگویند: "هل انت علی العهد الذی فارقتنا علیه من شهادة ان لا اله الا الله وحده لا شریک له و ان محمدا صلی الله علیه و آله عبده ورسوله و سید النبیین و خاتم المرسلین و ان علیا امیر المؤمنین و سید الوصیین وامام افترض الله طاعته علی العالمین و ان الحسن و الحسین و علی بن الحسین و محمدبن علی و جعفر بن محمد و موسی بن جعفر و علی بن موسی و محمد بن علی و علی بن محمدو الحسن بن علی و القائم الحجة المهدی صلوات الله علیهم ائمه المؤمنین و حجج الله علی الخلق اجمعین و ائمتک ائمة هدی بک ابرار یا فلان بن فلان " و بجای فلان بن فلان اسم میت و پدرش را بگوید. و بعد بگوید: "اذا اتاک الملکان المقربان رسولین من عند الله تبارک و تعالی و سئلاک عن ربک و عن نبیک و عن دینک و عن کتابک و عن قبلتک و عن ائمتک فلا تخف و لا تحزن و قل فی جوابهما الله ربی ومحمد صلی الله علیه و آله نبیی و الاسلام دینی و القرآن کتابی و الکعبة قبلتی وامیر المؤمنین علی بن ابی طالب امامی و الحسن بن علی المجتبی امامی و الحسین بن علی الشهید بکربلا امامی و علی زین العابدین امامی و محمد الباقر امامی و جعفرالصادق امامی و موسی الکاظم امامی و علی الرضا امامی و محمد الجواد امامی و علی الهادی امامی و الحسن العسکری امامی و الحجة المنتظر امامی هؤلاء صلوات الله علیهم اجمعین ائمتی و سادتی و قادتی وشفعائی بهم اتولی و من اعدائهم اتبرءفی الدنیا و الاخره ثم اعلم یا فلان بن فلان " بجای فلان بن فلان اسم میت و پدرش رابگوید. بعد بگوید: "ان الله تبارک و تعالی نعم الرب و ان محمد صلی الله علیه وآله نعم الرسول و ان علی بن ابی طالب و اولاده المعصومین الائمة الاثنی عشر نعم الائمة و ان ما جاء به محمد صلی الله علیه و آله حق و ان الموت حق و سؤال منکر ونکیر فی القبر حق و البعث حق و النشور حق و الصراط حق و المیزان حق و تطایرالکتب حق و ان الجنة حق و النار حق و ان الساعة آتیة لا ریب فیها و ان الله یبعث من فی القبور" پس بگوید: "افهمت یا فلان " و بجای فلان اسم میت را بگوید.پس از آن بگوید: "ثبتک الله بالقول الثابت و هداک الله الی صراط مستقیم عرف الله بینک و بین اولیائک فی مستقر من رحمته " پس بگوید: "اللهم جاف الارض عن جنبیه واصعد بروحه الیک و لقه منک برهانا اللهم عفوک عفوک ".
استحباب در قبر گذاردن میت زن توسط محارم او
629 - خوب است به امید اینکه مطلوب پروردگار است کسی که میت را در قبرمی گذارد با طهارت و سر برهنه و پا برهنه باشد، و از طرف پای میت از قبربیرون بیاید، و غیر از خویشان میت کسانی که حاضرند با پشت دست خاک بر قبربریزند و بگویند: "انا لله و انا الیه راجعون ". اگر میت زن است کسی که با اومحرم می باشد او را در قبر بگذارد، و اگر محرمی نباشد خویشانش او را در قبربگذارند.
23-روزه زن
حکم روزه زنی که پیش از اذان صبح پاک شود
1637 - اگر زن پیش از اذان صبح از حیض یا نفاس پاک شود و عمدا غسل نکند، یا اگر وظیفه او تیمم است تیمم نکند، روزه اش باطل است .
حکم روزه زنی که پیش از اذان صبح پاک شود و وقت برای غسل نباشد
1638 - اگر زن پیش از اذان صبح از حیض یا نفاس پاک شود و برای غسل وقت نداشته باشد، چنانچه بخواهد روزه ماه رمضان یا قضای آن را بگیرد، باید تیمم نماید و روزه اش صحیح است ، و اگر بخواهد روزه مستحب یا روزه واجب مثل روزه کفاره و روزه نذری بگیرد، اگرچه بدون تیمم هم روزه اش صحیح است ، ولی احتیاطمستحب آن است که تیمم کند.
حکم روزه زنی که پیش از اذان صبح پاک شود و وقت برای غسل و تیمم نباشد
1639 - اگر زن نزدیک اذان صبح از حیض یا نفاس پاک شود و برای هیچ کدام از غسل و تیمم وقت نداشته باشد، یا بعد از اذان بفهمد که پیش از اذان پاک شده ، روزه او صحیح است ، ولی اگر در وسعت وقت قضای رمضان را گرفته باشد،صحیح بودن آن اشکال دارد.
بطلان روزه زنی که در بین صبح تا مغرب حیض یا نفاس ببیند
1640 - اگر زن بعد از اذان صبح از خون حیض یا نفاس پاک شود، یا در بین روزخون حیض یا نفاس ببیند، اگر چه نزدیک مغرب باشد، روزه او باطل است .
صحت روزه زنی که غسل حیض و نفاس را فراموش کند
1641 - اگر زن غسل حیض یا نفاس را فراموش کند و بعد از یک روز یا چند روزیادش بیاید، روزه هایی که گرفته صحیح است .
حکم روزه زنی که پیش از اذان صبح پاک شود
1642 - اگر زن پیش از اذان صبح در ماه رمضان از حیض یا نفاس پاک شود ودر غسل کردن کوتاهی کند و تا اذان غسل نکند و در تنگی وقت تیمم هم نکند، روزه اش باطل است . ولی چنانچه کوتاهی نکند، مثلا منتظر باشد که حمام زنانه شود، اگرچه سه مرتبه بخوابد و تا اذان غسل نکند، در صورتی که تیمم کند روزه او صحیح است .
لزوم ترک روزه مستحبی در صورت نهی شوهر یا از بین رفتن حق او
1740 - اگر زن به واسطه گرفتن روزه مستحبی حق شوهرش از بین برود، و همچنین اگر شوهر او را از گرفتن روزه مستحبی جلوگیری کند، بنابر احتیاط واجب بایدخودداری کند.
24-زكات به زن
عدم جواز پرداخت زکات به زنی که شوهرش مخارج او را می دهد
1952 - به زنی که شوهرش مخارج او را نمی دهد یا خرجی نمی دهد ولی زن می تواند اورا به دادن خرجی مجبور کند نمی شود زکات داد.
حکم پرداخت زکات به زن فقیری که صیغه شده است
1953 - زنی که صیغه شده اگر فقیر باشد شوهرش و دیگران می توانند به او زکات بدهند ولی اگر شوهرش در ضمن عقد شرط کند که مخارج او را بدهد یا به جهت دیگری دادن مخارجش بر او واجب باشد، در صورتی که بتواند مخارج آن زن را بدهد یا زن بتواند او را مجبور کند، نمی شود به آن زن زکات داد.
25-زن بدون عادت
معیار بودن عادت خویشان برای زنی که هنوز عادت معینی پیدا نکرده است
494 - مضطربه یعنی زنی که چند ماه خون دیده ولی عادت معینی پیدا نکرده اگربیشتر از ده روز خون ببیند و همه خونهایی که دیده یک جور باشد، چنانچه عادت خویشان او هفت روز است ، باید هفت روز را حیض و بقیه را استحاضه قراردهد، و اگر کمتر است مثلا پنج روز است ، باید همان را حیض قرار دهد. و بنابراحتیاط واجب در تفاوت بین شماره عادت آنان و هفت روز، که دو روز است ،کارهایی را که بر حائض حرام است ترک نماید، و کارهای استحاضه را بجا آورد،یعنی به دستوری که برای زن مستحاضه گفته شد عبادتهای خود را انجام دهد. و اگرعادت خویشانش بیشتر از هفت روز مثلا نه روز است ، باید هفت روز را حیض قراردهد و بنابر احتیاط واجب در تفاوت بین هفت روز و عادت آنان ، که دو روز است ،کارهای استحاضه را بجا آورد و کارهایی را که بر حائض حرام است ترک نماید.
وظیفه زنی که هنوز عادت معینی پیدا نکرده و بیش از ده روز خون ببیند
495 - مضطربه اگر بیشتر از ده روز خونی ببیند که چند روز آن ، نشانه حیض وچند روز دیگر نشانه استحاضه دارد، چنانچه خونی که نشانه حیض دارد کمتر از سه روزیا بیشتر از ده روز نباشد، همه آن حیض است . و اگر خونی که نشانه حیض رادارد کمتر از سه روز باشد، باید همان را حیض قرار دهد، و تا هفت روز بقیه به دستوری که در مسأله قبل گفته شد رفتار نماید. و همچنین است اگر پیش از گذشتن ده روز از خونی که نشانه حیض دارد، دوباره خونی ببیند که آن هم نشانه حیض راداشته باشد، مثل آنکه پنج روز خون سیاه و نه روز خون زرد، و دوباره پنج روز خون سیاه ببیند، باید خون اول را حیض قرار دهد و بقیه آن را تا هفت روز به دستوری که در مسأله قبل گفته شد رفتار نماید.
26-زن در طلاق رجعى
حرمت بیرون کردن زن از خانه در زمان عده طلاق رجعی
2523 - کسی که زنش را طلاق رجعی داده ، حرام است او را از خانه ای که موقع طلاق درآن خانه بوده بیرون کند، ولی در بعضی از مواقع در کتابهای مفصل گفته شده ، بیرون کردن او اشکال ندارد، و نیز حرام است زن برای کارهای غیر لازم از آن خانه بیرون رود.
27-زن در عده
حرمت بیرون رفتن زن از خانه در زمان عده طلاق رجعی
2523 - کسی که زنش را طلاق رجعی داده ، حرام است او را از خانه ای که موقع طلاق درآن خانه بوده بیرون کند، ولی در بعضی از مواقع در کتابهای مفصل گفته شده ، بیرون کردن او اشکال ندارد، و نیز حرام است زن برای کارهای غیر لازم از آن خانه بیرون رود.
حرمت بیرون کردن زن از خانه در زمان عده طلاق رجعی
2523 - کسی که زنش را طلاق رجعی داده ، حرام است او را از خانه ای که موقع طلاق درآن خانه بوده بیرون کند، ولی در بعضی از مواقع در کتابهای مفصل گفته شده ، بیرون کردن او اشکال ندارد، و نیز حرام است زن برای کارهای غیر لازم از آن خانه بیرون رود.
28-زن در نمازجماعت
جواز وجود پرده بین زن و مرد در نماز جاعت
1433 - در نماز جماعت باید بین مأموم و امام پرده و مانند آن که پشت آن دیده نمی شود فاصله نباشد، و همچنین است بین انسان و مأموم دیگری که انسان به واسطه او به امام متصل شده است ولی اگر امام ، مرد و مأموم زن باشد چنانچه بین آن زن و امام یا بین آن زن و مأموم دیگری که مرد است و زن به بواسطه او به امام متصل شده است پرده و مانند آن باشد اشکال ندارد.
29-زن سيد
حکم پرداخت خمس به کسی که زنش سید است
1841 - کسی که زنش سیده است بنابر احتیاط واجب نباید به او خمس بدهدکه به مصرف مخارج خودش برساند، ولی اگر مخارج دیگری دارد که به آن محتاج است و بر شوهرش واجب نیست ، جایز است شوهر از بابت خمس به زن بدهد که به مصرف آن مخارج برسد.
30-زن ناشزه
وظیفه کسیکه در حال سجده بفهمد که پیشانی را به چیزی قرار داده که سجده بر آن درست نیست
1088 - هرگاه در حال سجده بفهمد پیشانی را بر چیزی گذاشته که سجده بر آن باطل است اگر ممکن باشد باید پیشانی را از روی آن به روی چیزی که سجده بر آن صحیح است بکشد و اگر وقت تنگ است به دستوری که در مسأله پیش گفته شد عمل کند.
صحت نماز اگر بعد از سجده بفهمد که پیشانی را روی چیزی گذاشته که سجده بر آن باطل است
1089 - اگر بعد از سجده بفهمد پیشانی را روی چیزی گذاشته که سجده بر آن باطل است اشکال ندارد.
گناهکاری زنی که اطاعت شوهر نکند و حکم مهر او
2413 - اگر زن در کارهایی که در مسأله پیش گفته شد اطاعت شوهر را نکند گناهکار است و حق غذا و لباس و همخوابی ندارد ولی مهر او از بین نمیرود.
31-زن و شوهر
لازم نبودن پوشاندن عورت بر زن و شوهر از یکدیگر
57 - واجب است انسان وقت تخلی و مواقع دیگر عورت خود را از کسانی که مکلفند، اگر چه مثل خواهر و مادر با او محرم باشند، و همچنین از دیوانه ممیزو بچه های ممیز که خوب و بد را می فهمند بپوشاند، ولی زن و شوهر لازم نیست عورت خود را از یکدیگر بپوشانند.
وظائف واجب متفابل زن و شوهر نسبت بهم
2412 - زنی که عقد دائمی شده نباید بدون اجازه شوهر از خانه بیرون رود و باید خود را برای هر لذتی که او می خواهد، تسلیم نماید و بدون عذر شرعی ازنزدیکی کردن او جلوگیری نکند و اگر در اینها از شوهر اطاعت ، کند تهیه غذا ولباس و منزل او و لوازم دیگری که در کتب ذکر شده بر شوهر واجب است و اگر تهیه نکند چه توانایی داشته باشد یا نداشته باشد مدیون زن است .
گناهکاری زنی که اطاعت شوهر نکند و حکم مهر او
2413 - اگر زن در کارهایی که در مسأله پیش گفته شد اطاعت شوهر را نکند گناهکار است و حق غذا و لباس و همخوابی ندارد ولی مهر او از بین نمیرود.
جواز نگاه زن و شوهر به تمام بدن یکدیگر
2436 - نگاه کردن به عورت دیگری حرام است اگر چه از پشت شیشه یا درآئینه یا آب صاف و مانند اینها باشد و احتیاط واجب آن است که به عورت بچه ممیز هم نگاه نکنند. ولی زن و شوهر می توانند به تمام بدن یکدیگر نگاه کنند.
32-زنا با زن حائض
وجوب کفاره برای مردی که با زن حائض زنا کند و یا با زن حائض نامحرمی به گمان اینکه عیال اوست جماع کند
460 - اگر مرد با زن حائض زنا کند یا با زن حائض نامحرمی به گمان اینکه عیال خود او است جماع نماید، احتیاط واجب آن است که کفاره بدهد.
33-زناى زن شوهردار
حکم زن شوهر داری که زنا بدهد
2403 - زن شوهردار اگر زنا بدهد بر شوهر خود حرام نمی شود و چنانچه توبه نکند و بر عمل خود باقی باشد، بهتر است که شوهر او را طلاق دهد ولی بایدمهریه اش را بدهد.
34-سجده زن
استحباب آنکه مرد اول دستها را و زن اول زانوها را به هنگام سجده رفتن بر زمین بگذارد
1091 - در سجده چند چیز مستحب است :1- کسی که ایستاده نماز می خواند بعد از آنکه سر از رکوع برداشت و کاملا ایستاد وکسی که نشسته نماز می خواند بعد از آن که کاملا نشست برای رفتن به سجده تکبیربگوید.2- موقعی که مرد می خواهد به سجده برود اول دستها را و زن اول زانوها را به زمین بگذارد.3- بینی را به مهر یا چیزی که سجده بر آن صحیح است بگذارد.4- درحال سجده انگشتان دست را به هم بچسباند و برابر گوش بگذارد بطوری که سرآنها رو به قبله باشد.5- در سجده دعا کند و از خدا حاجت بخواهد و این دعا را بخواند: "یا خیرالمسؤولین و یا خیرالمعطین ارزقنی و ارزق عیالی من فضلک فانک ذوالفضل العظیم "، یعنی ای بهترین کسی که از او سؤال می کنند و ای بهترین عطا کنندگان ، روزی بده به من وعیال من از فضل خودت ، پس به درستی که تو دارای فضل بزرگی .6- بعد از سجده بر ران چپ بنشیند و روی پای راست را بر کف پای چپ بگذارد.7- بعد از هر سجده وقتی نشست و بدنش آرام گرفت تکبیر بگوید.8- بعد از سجده اول بدنش که آرام گرفت "استغفر الله ربی و اتوب الیه " بگوید.9- سجده را طول بدهد و در موقع نشستن دستها را روی رانها بگذارد.10- برای رفتن به سجده دوم در حال آرامی بدن "الله اکبر" بگوید.11- در سجده ها صلوات بفرستد و اگر آن را به قصد ذکری که در سجده ها دستورداده اند بگوید اشکال ندارد.12- در موقع بلند شدن ، دستها را بعد از زانوها از زمین بردارد .13- مردها آرنجها و شکم را به زمین نچسبانند و بازوها را از پهلو جدا نگاه دارندو زنها آرنجها و شکم را بر زمین بگذارند و اعضای بدن را به یکدیگر بچسبانند.و مستحبات دیگر سجده در کتابهای مفصل گفته شده است .
35-سفر زن
تمام بودن نماز زن اگر بدون اجازه شوهرش به مسافرت برود
1294 - کسی که می خواهد پیش از رسیدن به هشت فرسخ از وطنش بگذرد یا ده روز در محلی بماند و نیز کسی که مردد است که از وطنش بگذرد یا ده روز در محلی بماند اگر از ماندن ده روز یا گذشتن از وطن منصرف شود، باز هم باید نماز را تمام بخواند ولی اگر باقیمانده راه هشت فرسخ باشد یا چهار فرسخ باشد و بخواهد برود وبرگردد باید نماز را شکسته بخواند.
لازم نبودن رضایت شوهر برای سفر حج واجب
1294 - کسی که می خواهد پیش از رسیدن به هشت فرسخ از وطنش بگذرد یا ده روز در محلی بماند و نیز کسی که مردد است که از وطنش بگذرد یا ده روز در محلی بماند اگر از ماندن ده روز یا گذشتن از وطن منصرف شود، باز هم باید نماز را تمام بخواند ولی اگر باقیمانده راه هشت فرسخ باشد یا چهار فرسخ باشد و بخواهد برود وبرگردد باید نماز را شکسته بخواند.
36-شيردادن زن پدر به بچه شوهر
حرمت دختر به شوهرش در صورت شیر دادن زن پدر دختر به بچه شوهر آن دختر
2473 - اگر زن پدر دختری ، بچه شوهر آن دختر را از شیر آن پدر شیر دهد، آن دختربه شوهر خود حرام می شود چه بچه از همان دختر یا زن دیگر شوهر او باشد.
37-عطر زدن زن
استحباب غسل زنیکه برای غیر شوهرش بوی خوش استعمال کرده است
644 - غسلهای مستحب در شرع مقدس اسلام بسیار است و از آن جمله است :1- غسل جمعه ، و وقت آن از اذان صبح است تا ظهر، و بهتر است نزدیک ظهر بجاآورده شود. و اگر تا ظهر انجام ندهد بهتر است که بدون نیت ادا و قضا تاعصر جمعه بجا آورد. و اگر در روز جمعه غسل نکند، مستحب است از صبح شنبه تاغروب قضای آن را بجا آورد. و کسی که می ترسد در روز جمعه آب پیدا نکند،می تواند روز پنجشنبه غسل را انجام دهد، بلکه اگر در شب جمعه غسل را به امیدآنکه مطلوب خداوند عالم است بجا آورد صحیح است . و مستحب است انسان در موقع غسل جمعه بگوید: "اشهد ان لا اله الا الله وحده لا شریک له و ان محمدا عبده و رسوله اللهم صل علی محمد و آل محمد و اجعلنی من التوابین و اجعلنی من المتطهرین ".
38-عكس انداختن از زن
جواز عکس انداختن از زن و نگاه کردن به عکس زن توسط مرد
2439 - عکس برداشتن مرد از زن نامحرم حرام نیست ، ولی اگر برای عکس برداشتن مجبور شود که حرام دیگری انجام دهد مثلا دست به بدن او بزند یانظرش به صورت زینت شده او یا به سایر بدن او بیافتد، نباید عکس او را بردارد.و اگر زن نامحرمی را بشناسد، در صورتی که آن زن متهتک نباشد نباید به عکس اونگاه کند.
39-فطره زن
حکم فطره زنی که شوهرش مخارجش را نمی دهد
2008 - زنی که شوهرش مخارج او را نمی دهد، چنانچه نان خور کس دیگر باشد،فطره اش بر آن کس واجب است . و اگر نان خور کس دیگر نیست ، در صورتی که فقیرنباشد باید فطره خود را بدهد.
40-قسم زن
عدم صحت قسم فرزند و زن در صورت جلوگیری پدر و شوهر
2672 - اگر پدر از قسم خوردن فرزند جلوگیری کند یا شوهر از قسم خوردن زن جلوگیری نماید، قسم آنان صحیح نیست .
حکم قسم فرزند و زنی که بدون اجازه پدر و شوهر قسم خورده اند
2673 - اگر فرزند بدون اجازه پدر، و زن بدون اجازه شوهر قسم بخورد، قسم آنان بعید نیست صحیح نباشد، لیکن نباید احتیاط را ترک کنند.
41-كفن زن
تعهد مرد نسبت به کفن همسر مطلقه رجعی اگر قبل از اتمام عده بمیرد
576 - کفن زن بر شوهر است ، اگر چه زن از خود مال داشته باشد. و همچنین اگرزن را به شرحی که در کتاب طلاق گفته می شود، طلاق رجعی بدهند و پیش از تمام شدن عده بمیرد، شوهرش باید کفن او را بدهد. و چنانچه شوهر بالغ نباشد یا دیوانه باشد، ولی شوهر باید از مال او کفن زن را بدهد.
تعهد مرد نسبت به کفن همسرش
576 - کفن زن بر شوهر است ، اگر چه زن از خود مال داشته باشد. و همچنین اگرزن را به شرحی که در کتاب طلاق گفته می شود، طلاق رجعی بدهند و پیش از تمام شدن عده بمیرد، شوهرش باید کفن او را بدهد. و چنانچه شوهر بالغ نباشد یا دیوانه باشد، ولی شوهر باید از مال او کفن زن را بدهد.
42-لباسهاى زن
ملک مرد بودن لباسهائی که برای زن می گیرد
2779 - لباسی که مرد برای پوشیدن زن خود گرفته اگر چه زن آن را پوشیده باشد، بعد از مردن شوهر، جزو مال شوهر است .
43-مادر رضاعى زن
حرمت ازدواج با مادر رضاعی دختری که به عقد انسان در آمده است
2469 - اگر انسان با دختری ازدواج کند دیگر نمی تواند با زنی که آن دختر را شیرکامل داده ازدواج نماید.
44-محرميت مادر زن
محرم شدن مادر زن و مادران او به صرف عقد زن
2385 - اگر کسی زنی را برای خود عقد نماید، اگر چه با او نزدیکی نکند، مادر ومادر مادر آن زن و مادر پدر او هر چه بالا روند به آن مرد محرم می شوند.
45-مرگ زن
وجوب کفاره اگر مرد در مرگ زن یا بچه خود یقه و لباس خود را پاره کند
636 - اگر مرد در مرگ زن یا فرزند، یقه یا لباس خود را پاره کند، یا اگر زن در عزای میت صورت خود را بخراشد، به طوری که خون بیاید یا موی خود را بکند، باید یک بنده آزاد کند یا ده فقیر را طعام دهد و یا آنها را بپوشاند. و اگرنتواند، باید سه روز روزه بگیرد. بلکه اگر خون هم نیاید، بنابر احتیاط واجب به این دستور عمل نماید.
46-مهر زن
حکم پرداخت مهر زنی که جد یا پدر برای پسر نابالغ خود می گیرند
2379 - اگر پدر یا جد پدری برای پسر نابالغ خود، زن بگیرد، چنانچه پسر درموقع عقد مالی داشته ، مدیون مهر زن است ، و اگر در موقع عقد مالی نداشته ، پدر یاجد او باید مهر زن را بدهند.
حکم پرداخت مهر زن در جائی که ازدواج فسخ می شود
2383 - اگر به واسطه آن که مرد عنین است و نمی تواند وطی و نزدیکی کند، زن عقدرا به هم بزند شوهر باید نصف مهر را بدهد. ولی اگر به واسطه یکی از عیبهای دیگری که گفته شد، مرد یا زن عقد را به هم بزنند، چنانچه مرد با زن نزدیکی نکرده باشدچیزی بر او نیست و اگر نزدیکی کرده ، باید تمام مهر را بدهد.
47-ميت زن
ولایت شوهر بر زن و بعد از او مردانیکه از زن ارث می برند
547 - ولی زن که در غسل و کفن و دفن او دخالت می کند شوهر اوست ، و بعد ازاو، مردهایی که از میت ارث می برند مقدم بر زنهای ایشانند، و هر کدام که درارث بردن مقدم هستند در این امر نیز مقدمند.
جواز اجرای غسل میت زن توسط همسر او
559 - اگر مرد زن را، و زن مرد را غسل بدهد، باطل است . ولی زن می تواندشوهر خود را غسل دهد و شوهر هم می تواند زن خود را غسل دهد، اگر چه احتیاطمستحب آن است که زن شوهر خود، و شوهر زن خود را غسل ندهد.
جواز اجرای غسل میت زن توسط مردانی که با او محرمند در صورتی که زن پیدا شود
561 - اگر برای غسل دادن میتی که مرد است مرد پیدا نشود، زنانی که با او نسبت دارند و محرمند مثل مادر و خواهر و عمه و خاله ، یا به واسطه شیرخوردن با اومحرم شده اند، می توانند غسلش بدهند. و نیز اگر برای غسل میت زن ، زن دیگری نباشد، مردهایی که با او نسبت دارند و محرمند، یا به واسطه شیرخوردن با اومحرم شده اند، می توانند از زیر لباس او را غسل دهند.
استحباب ایستادن امام جماعت در مقابل سینه میت اگر میت زن باشد
611 - چند چیز در نماز میت مستحب است : اول : کسی که نماز میت می خواند باوضو یا غسل یا تیمم باشد. و احتیاط مستحب آن است در صورتی تیمم کند که وضوو غسل ممکن نباشد، یا بترسد که اگر وضو بگیرد یا غسل کند به نماز میت نرسد. دوم : اگر میت مرد است امام جماعت یا کسی که فرادی به او نماز می خواند مقابل وسط قامت او بایستد، و اگر میت زن است مقابل سینه اش بایستد. سوم : پابرهنه نماز بخواند. چهارم : در هر تکبیر دستها را بلند کند. پنجم : فاصله او بامیت به قدری کم باشد که اگر باد لباسش را حرکت دهد به جنازه برسد. ششم : نمازمیت را به جماعت بخواند. هفتم : امام جماعت تکبیر و دعاها را بلند بخواند وکسانی که با او نماز می خوانند، آهسته بخوانند. هشتم : در جماعت اگر چه ماموم یک نفر باشد، عقب امام بایستد. نهم نمازگزار به میت و مؤمنین زیاد دعا کند. دهم :پیش از نماز سه مرتبه بگوید: الصلاه . یازدهم : نماز را در جایی بخوانند که مردم برای نماز میت بیشتر به آنجا می روند. دوازدهم : زن حائض اگر نماز میت را به جماعت می خواند، در صفی تنها بایستد.
48-نذر زن
بطلان نذر زن بدون اجازه شوهر
2644 - نذر زن بی اجازه شوهرش باطل است .
عدم جواز جلوگیری شوهر از عمل به نذر زن در صورت نذر زن با اجازه او
2645 - اگر زن با اجازه شوهر نذر کند، شوهرش نمی تواند نذر او را به هم بزند، یا او را از عمل کردن به نذر جلوگیری نماید.
49-نفقه زن
حکم نفقه زنی که پدر یا جد برای پسر نابالغ خود می گیرند
2378 - اگر پدر یا جد پدری برای پسر نابالغ خود زن بگیرد، پسر- بعد ازرسیدن به سن قابل برای تمتع گرفتن - باید خرج زن را در صورتی که از او تمکین داشته باشد بدهد.
حکم مخارج زن در سفر
2415 - مخارج سفر زن اگر بیشتر از مخارج وطن باشد با شوهر نیست ولی اگرشوهر مایل باشد که زن را سفر ببرد، باید خرج سفر او را بدهد.
حکم زنی که از شوهر اطاعت می کند و شوهر خرج او را نمی دهد
2416 - زنی که از شوهر اطاعت می کند اگر مطالبه خرجی کند و شوهر ندهدمی تواند جهت الزام شوهر بر پرداخت نفقه به حاکم شرع و اگر ممکن نباشد به عدول مؤمنین و اگر آن هم ممکن نباشد به فساق مؤمنین مراجعه نماید. و چنانچه الزام شوهربر دادن نفقه ممکن نباشد، می تواند در هر روز باندازه خرجی آن روز بدون اجازه ازمال او بردارد و اگر ممکن نیست چنانچه ناچار باشد که معاش خود را تهیه کند، درموقعی که مشغول تهیه معاش است اطاعت شوهر بر او واجب نیست .
50-نماز در جنب زن
رفع کراهت برابر یا جلوتر ایستادن زن اگر بین او و مرد دیوار یا پرده ای باشد
888 - اگر بین مرد و زن ، دیوار یا پرده یا چیز دیگری باشد، نمازشان صحیح است ، و احتیاط مستحب هم در دوباره خواندن نیست .
51-نماز زن
فضیلت نماز خواندن زن در خانه بلکه در صندوقخانه اطاق عقب
894 - برای زنها نمازخواندن در خانه ، بلکه در صندوقخانه و اطاق عقب بهتر است ، ولی اگر بتوانند کاملا خود را از نامحرم حفظ کنند بهتر است درمسجد نماز بخوانند.
52-وظيفه زن
ممنوعیت شیر دادن به بچه ای که در اثر آن شوهر بر زن حرام می شود
2492 - اگر به واسطه شیر دادن حق شوهر از بین نرود زن می تواند بدون اجازه شوهربچه کس دیگر را شیر دهد، ولی جایز نیست بچه ای را شیر دهد که به واسطه شیردادن به آن بچه به شوهر خود حرام شود مثلا اگر شوهر او دختر شیرخواری را برای خود عقد کرده باشد زن نباید آن دختر را شیر دهد، چون اگر آن دختر را شیر دهدخودش مادر زن شوهر می شود و بر او حرام می گردد.
53-وكالت زن
جواز اجرای صیغه عقد ازدواج توسط زن
2364 - وکیل لازم نیست مرد باشد، زن هم می تواند برای خواندن صیغه عقد از طرف دیگری وکیل شود.
سخنرانی توسط مرحوم کافی درباره دین از سایت راسخون با عنوان اسماعیل هرقلی1
مراثی (نوحه) توسط حاج سید مهدی میرداماد بمناسبت محرم الحرام درباره حضرت رقیه س از سایت شهید آوینی با عنوان وقتی تو از سفر برسی عید می شود روضه، شب سوم محرم
مدایح (به شادی ) توسط حاج سعید حدادیان بمناسبت رمضان المبارک درباره امام حسن علیه السلام از سایت شهید آوینی با عنوان ماه مبارک رمضان سفره مهمانی خداوند.. سال 87
ادعیه (دعاخوانی) توسط حاج محسن فرهمند آزاد درباره سایر دعاها از سایت راسخون با عنوان فرهمند-دعای روز شنبه
مناجات درباره راز و نیاز با خدا از سایت تبیان با عنوان ای دستگیر گمرهان لطفی نما یا سیدی/علی خدایی
تلاوت توسط طه النعمانی درباره 12 - یوسف از سایت الکعبه با عنوان یوسف بالمنیرة بالقلیوبیة 1 - 5 - 2012
اذان توسط استاد عبدالباسط محمد عبدالصمد از سایت الکعبه با عنوان اذان
درس حوزوی توسط آیت الله العظمی جوادی آملی درباره 6 - انعام از سایت راسخون با عنوان سوره ی انعام آیات 6 تا 9
ترتیل توسط استاد ابراهیم الاخضر درباره 105 - فیل از سایت mp3quran.net با عنوان قرآن کریم سوره فیل - حفص از عاصم
ندبه انتظار توسط حاج محمود کریمی بمناسبت شعبان المعظم درباره حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف از سایت شهید آوینی با عنوان ای شمع جهان افروز بیا
کلیپ سخنان توسط آیت الله العظمی بهجت درباره دین از سایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت ره با عنوان دعا برای نجات همه مسلمانان از بلاها
کتاب صوتی توسط حجت الاسلام و المسلمین علی ملکی از سایت پی سی دانلود با عنوان ترجمه شنیداری قرآن کریم - ویژه جوانان و نوجوانان - علی ملکی - سوره التغابن
در باره ما
|
تماس با ما
|
نظرخواهی
|
سایت جایگزین
خدمات تلفن همراه
مر
ا
جعه: 180,243,793